در گفتگو با مهر عنوان شد؛

كاهش آلودگی هوا با پیوستن مراكز معاینه فنی سنگین به سیمفا

كاهش آلودگی هوا با پیوستن مراكز معاینه فنی سنگین به سیمفا پرشین رز: راه اندازی سامانه سیمفا برای برخورد جدی با تخلفات مراكز معاینه فنی سنگین، در دسترس ترین راهكاری است كه می تواند برای بهبود وضعیت موجود معاینه فنی اجرایی شود.



یك كارشناس محیط زیست، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بررسی های كارشناسی نشان داده است كه راه اندازی سامانه سیمفا برای برخورد جدی با تخلفات مراكز معاینه فنی سنگین، در دسترس ترین راهكاری است كه می تواند برای بهبود وضعیت موجود معاینه فنی اجرایی شود.
محمد كاظمی اضافه كرد: كلانشهر تهران با عنایت به شرایط جغرافیایی در ایام سرد سال گرفتار پدیده وارونگی دما می گردد و همین مسئله، معضلی به نام آلودگی هوا را منجر شده كه همه ساله مردم شهر را با مشكلاتی روبه رو می كند. ذرات معلق ریز (PM۲.۵)، آلاینده اصلی هوای شهر تهران محسوب می شوند كه خسارات قابل ملاحظه ای را به مدیریت شهری و سلامت عمومی مردم وارد می نماید.
وی افزود: در طول سال های اخیر راهكارهای مختلفی برای كنترل و كاهش این آلاینده و به تبع، آلودگی هوای تهران پیشنهاد شد اما با عنایت به بررسی های كارشناسی، به علت وابستگی به منابع تأمین مالی دولتی و كمبود این بودجه ها، اجرایی نشدند. ازاین رو مسئولین شهری برای كاهش آلودگی هوای تهران، در ادامه فاز اول طرح كاهش، برنامه ای تحت عنوان فاز دوم طرح كاهش مبتنی بر كنترل معاینه فنی خودروهای سواری و دیزلی ها عرضه دادند.
این كارشناس محیط زیست خاطرنشان كرد: بررسی های صورت گرفته نشان داده است كه فاز دوم طرح كاهش نمی تواند به تنهایی تأثیر چشم گیری در كاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد، بنابراین ضروری می باشد راهكارهایی اتخاذ شوند كه تأثیرگذاری قابل توجهی در حل این مشكل داشته باشند. بدین منظور لازم است در ابتدا وضعیت فعلی معاینه فنی و امكان بهبود وضعیت موجود به صورت دقیق بررسی شود.
كاظمی تصریح كرد: حدود مجاز برخی آلاینده های خروجی از اگزوز خودروها بعنوان تنها آیتم مربوط به آلایندگی خودروها در مراكز معاینه فنی كنترل می گردد. ازاین رو نخستین گام برای تأثیرگذاری بیشتر طرح كاهش یا همان معاینه فنی در كاهش آلودگی هوای تهران، تغییر حدود مجاز آلاینده ها خواهد بود. با عنایت به استاندارد خودروهای موجود در كشور و مقایسه حدود مجاز فعلی با این حدود در اتحادیه اروپا می توان اظهار داشت كه حدود مجاز فعلی دارای سطح قابل قبولی هستند و تغییر آن ضرورتی ندارد. همینطور آمارهای موجود می توانند بر این مطلب صحه گذارند كه تغییر سخت گیرانه حدود مجاز آلایندگی در شرایط فعلی نه تنها ضرورتی ندارد كه غیرممكن و اقدامی نامناسب خواهد بود.جدول (۱)- حدود مجاز آلایندگی معاینه فنی

وی توضیح داد: با عنایت به آمارهای مراكز معاینه فنی، با شروع فاز اول طرح كاهش، ۲۷ درصد از خودروها در تست آلایندگی مردود شدند. به عبارتی با رجوع حدود ۶/۲ میلیون خودرو از آغاز شروع طرح به مراكز معاینه فنی، ۷۰۰ هزار خودرو موفق به رعایت حدود مجاز آلایندگی نشدند. سردار مهماندار، رییس پلیس راهور تهران بزرگ با عرضه آماری گفته اند ۱۱۰ هزار خودروی زیر ۴ سال كه به لحاظ قانونی از انجام معاینه فنی معاف هستند، برای بهره مندی از تخفیف طرح ترافیك به مراكز معاینه فنی رجوع كردند كه ۶۲ درصد از آنها (معادل ۶۸ هزار خودرو) نتوانستند گواهی معاینه فنی برتر دریافت كنند.
این كارشناس محیط زیست خاطرنشان كرد: آمارهای موجود در معاینه فنی خودروهای دیزلی نشان داده است كه معاینه فنی آنها به شكل صوری انجام می گردد و درنتیجه گواهی های دریافت شده دارای اعتبار واقعی نیستند. درهمین رابطه، سید نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، هم در یكی از همین بررسی ها گفته كه ۲۶ درصد خودروهای دیزلی، با وجود داشتن معاینه فنی از تست مجدد رد شدند.
كاظمی اضافه كرد: آمارهای فوق نشان داده است كه در شرایط كنونی و با استانداردهای موجود، تعداد زیادی از خودروها قادر به پاس كردن حدود مجاز آلایندگی نیستند. بنابراین با سخت تر شدن حدود، تعداد مردودی ها بیشتر می گردد كه این مسئله منجر به ایجاد تنش های اجتماعی و اختلالاتی در بخش حمل ونقل شهری خواهد شد. ازاین رو در شرایط فعلی با قطعیت بیشتری می توان اظهار داشت كه قابلیت كاهش حدود مجاز آلاینده ها و سخت تر كردن آنها وجود ندارد.
وی با اشاره به لزوم مقابله با تخلفات برخی مراكز معاینه فنی خاطرنشان كرد: همان طوری كه از آمارهای موجود برمی آید، گام بعدی برای بهبود وضع فعلی، پیشگیری از تخلفات برخی مراكز معاینه فنی سنگین خواهد بود. چنین مسئله ای در گذشته درمورد مراكز معاینه فنی سبك هم طی شد. زمانی كه فاز اول طرح كاهش از آبان ۹۵ اجرایی شد، خودروهای سواری مجبور به دریافت گواهی معاینه فنی شدند و خیلی از خودروهایی كه موفق به رعایت حدود مجاز نمی شدند، مبادرت به تخلف در مراكز معاینه فنی می كردند. این مسئله سبب شد تا در بهمن ۹۵ از سامانه ای تحت عنوان سامانه سیمفا (سیستم یكپارچه معاینه فنی ایران) رونمایی شود.
این كارشناس محیط زیست اضافه كرد: از مهم ترین قابلیت های این سامانه می توان اشاره نمود به حذف دخالت عامل انسانی در ثبت نتایج آزمون، حذف وابستگی به برچسب و امكان جعل، نظارت آنلاین و تمام وقت بر عملكرد همه مراكز و امكان صدور معاینه فنی با درجه كیفی متفاوت. همینطور سعید قیصر، مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای سبك كشور هم در گزارشی بیان كرده تمام مراكز معاینه فنی سبك به سامانه سیمفا مجهز شدند و با سامانه سیمفا شاهد كاهش ۹۰ درصدی تخلفات در مراكز معاینه فنی شده ایم. با این حال، مرضیه حصاری، مدیركل دفتر حمل ونقل عمومی سازمان شهرداری ها در هفته های گذشته از عدم استفاده از این ظرفیت در معاینه فنی سنگین اطلاع داده و گفته سیمفا برای خودروهای سبك با روش های مختلف دخالت انسانی را به حداقل رسانده است و در خودروهای سنگین هم می توان همین كار را اجرا كرد. متأسفانه درحال حاضر سازمان راهداری از همه ظرفیت های موجود استفاده نمی كند.
كاظمی در انتها تصریح كرد: در نهایت برخورد جدی با تخلفات مراكز معاینه فنی سنگین، همچون راهكارهای مهمی است كه می تواند برای بهبود وضعیت موجود معاینه فنی در بستر فعلی صورت گیرد. راه اندازی سامانه سیمفا بعنوان یكی از راهكارهای تجربه شده و مثبت در برخورد با تخلفات مراكز معاینه فنی، یكی از دسترس ترین راهكارها در این زمینه است كه از اولویت جدی و فوری برای مراكز معاینه فنی سنگین برخوردار می باشد. در صورتیكه با تخلفات مراكز معاینه فنی سنگین برخورد شود، می توان انتظار تأثیر بیشتری از طرح كاهش و معاینه فنی دیزلی ها در كاهش آلودگی هوای شهر تهران داشت اما همچنان نمی توان به صورت قطعی، كاهش آلودگی هوا را تضمین نمود.

1397/10/15
13:39:38
5.0 / 5
4497
تگهای خبر: آب , آلودگی , باد , ذرات معلق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
persianrose.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پرشین رز محفوظ است

پرشین رز

گل و گیاه