بررسی خودرو های هیبریدی، به نام محیط زیست به كام واردكننده

بررسی خودرو های هیبریدی، به نام محیط زیست به كام واردكننده به گزارش پرشین رز طرح ساماندهی صنعت خودرو، تعرفه واردات خودرو های هیبریدی و برقی را صفر كرده اما تصویب آن با ادعای كاهش آلودگی محیط زیست، دستاویزی برای رانت و كسب منافع شخصی عده ای واردكننده قرار گرفته است.


خبرگزاری مهر، گروه جامعه: تولید، واردات و رواج استفاده از خودرو های هیبرید همواره یكی از راهكارهای پیشنهادی برخی كارشناسان برای عبور از بحران آلودگی هوا بوده است. راهكاری كه البته در شرایطی متفاوت با شرایط تهران طراحی و پیشنهاد شده و اثربخشی آن هیچگاه مورد بررسی قرار نگرفته اما حالا به متن قانون هم راه یافته و در صورت تصویب نهایی الزامی هم می شود. طرح ساماندهی صنعت خودرو كه از زمان نخستین تصویبش در مجلس در خرداد۹۸ تاكنون دو مرتبه از شورای نگهبان رد شده است، درحال حاضر در كمیسیون صنایع و معادن مجلس جهت بررسی مجدد قرار دارد. برخی افراد از بعد محیط زیستی طرح حمایت می كنند كه این طرح توانسته حتی درمورد ابعاد محیط زیستی ورود كند. یكی از مواد مورداشاره، ماده۴ این طرح است كه درمورد واردات بدون تعرفه خودرو های برقی و هیبریدی نوشته شده است. موافقان این ماده ادعا می كنند كه واردات آزادانه خودرو های برقی و هیبریدی می تواند منجر به كاهش آلودگی هوای كلانشهرها شود كه بررسی های كارشناسی نشان می دهد، این ادعا فرسنگ ها با واقعیت فاصله دارد.سوخت فسیلی به صرفه تر از الكتریكی برای صاحب خودروخودروهای هیبریدی از نظر تولید آلاینده ها و مصرف سوخت، تفاوت چندانی با خودرو های معمولی ندارند. قیمت پایین بنزین و گازوییل در كشور و از سویی هزینه‌ی هنگفت تعمیر و نگهداری قطعات برقی این خودرو ها، سبب می شود صاحب خودرو ترجیح دهد از موتور با سوخت فسیلی استفاده نماید و در چنین شرایطی كاركرد خودرو های هیبریدی همانند خودرو های بنزینی خواهد بود.عدم توسعه كمی خودرو های برقی و هیبریدیخودروهای برقی و هیبریدی با عنایت به هزینه خرید و زیرساخت های اجرایی لازم، امكان توسعه در كشور را در شرایط فعلی به منظور كاهش آلودگی هوا ندارند. متوسط قیمت خودرو های برقی و هیبریدی حدود ۳۰ هزار دلار است كه با ورود به داخل كشور، حداقل ۴۰۰ میلیون تومان هزینه خرید آن خواهد بود. زمانی این خودرو ها می توانند اثری در كاهش آلودگی هوا داشته باشند كه جایگزین خودرو های آلاینده و پرمصرف شوند. یعنی یك خودروی ۴۰۰ میلیونی باید جایگزین خودرو های پرتردد شهری كه عمدتاً در رنج قیمتی ۵۰ میلیون تومان هستند، شوند. درمورد امكان سنجی چنین اتفاقی حتی شاید احتیاج به توضیح بیشتر نباشد. اما فارغ از امكان ناپذیر بودن جایگزینی این خودرو ها به علت ناهماهنگی هزینه های خرید، زمانی می توان انتظار داشت كه این خودرو ها گسترش یابند كه زیرساخت های اجرایی لازم برای آن وجود داشته باشد كه در شرایط فعلی چنین امكانی فراهم نیست.خودروهای الكتریكی آلودگی محیط زیست را كاهش نمی دهند، جابه جا می كنندیكی از تصورات موجود درمورد كاهش آلودگی های این خودرو ها، كاهش مصرف سوخت فسیلی است كه البته این مساله در كشور ما به علت هزینه ها و زیرساخت های اجرایی پیشتر هم رد شده بود. اما با فرض كاهش سوخت فسیلی ناشی از توسعه این نوع خودرو ها، این سوال برای خیلی از دانشمندان علم محیط زیست به وجود آمد كه آیا واقعاً این خودرو ها آلودگی محیط زیست را كاهش می دهند؟زمانی كه این خودرو با موتور برقی كار می كند، موتور بنزینی خاموش شده و سوخت فسیلی ذخیره می شود. ظاهرا این مسأله نشان داده است كه مصرف سوخت فسیلی و به تبع آن، آلودگی محیط زیست كاهش یافته است اما كارشناسان علم محیط زیست با بررسی دقیق تر معتقدند خودرو های هیبریدی با دور كردن آثار مخربشان از جلوی چشم ما، آنرا به مكان دیگری منتقل كرده اند: ۱- موتور برقی خودرو های هیبریدی از باتری استفاده می نماید و باتری این خودرو ها معمولا بر پایه‌ی فلزاتی چون نیكل، كبالت و لیتیوم است كه فرآیند استخراج این فلزات به شدت محیط زیست را تخریب می كند. در بعضی روش ها برای رسیدن به مواد مورد نظر، خاك با مواد اسیدی شسته شده تا مواد اضافی آن جدا شود و فلز موردنظر باقی بماند. این عملیات به محیط زیست صدمات جبران ناپذیری وارد می نماید.۲- همینطور در فرآیند ساخت خودرو هم بدلیل اینكه این خودرو ها اجزای بیشتری نسبت به خودرو های معمولی دارند، هزینه و انرژی بیشتری برای ساخت آنها صرف خواهد شد كه به تبع مصرف انرژی بیشتر، آلودگی بیشتری به محیط زیست وارد می شود.۳- ازطرفی درباره مصرف پایین تر سوخت خودرو های هیبریدی باید گفت طبق تحقیقات انجام شده، نقطه‌ی سربه سری كه استفاده از خودرو های هیبریدی نسبت به خودرو های دیزلی آلودگی كمتری پیدا می كند، پیمایش ۱۶۰۰۰۰ مایلی است. این پیمایش حدوداً معادل ۲۶۰ هزار كیلومتر است كه با عنایت به پیمایش متوسط سالیانه خودرو های سواری، پس از حدود ۱۵سال رانندگی حاصل می شود.۴- تحقیقات دیگری نشان داده كه خودرو های هیبریدی گازهای گلخانه ای به نسبت كمتری تولید می كند كه مطابق استاندارد آلاینده های معیار هوا، این گازها جز گازهای آلاینده هوا محسوب نمی شوند. نتایج همین تحقیقات از آن حكایت می كند كه تولید ذرات معلق و ریزگرد در این خودرو ها با دیگر خودرو ها تفاوت چندانی ندارد. شایان ذكر است مطابق بررسی های دقیق علمی، ذرات معلق عامل اصلی آلودگی هوای كلانشهرها محسوب می شوند.سود كلان واردات خودرو های هیبریدی و برقی برای واردكنندگانحال سوال اینجاست كه چرا با وجود حذف مواد در رابطه با واردات توسط كمیسیون صنایع در بررسی اولیه این طرح، همچنان این ماده پابرجاست؟همان طوری كه قبل تر گفته شد، متوسط قیمت هر خودرو برقی و هیبریدی حدود ۳۰ هزار دلار است كه این میزان بیشتر از ۱۵ برابر ارز لازم برای تولید هر خودرو داخلی است. در شرایطی كه تأمین ارز برای مواد اولیه واحدهای تولیدی با مشكل روبه رو است، عدم دریافت حقوق ورودی از این خودرو ها، زمینه را برای تسهیل واردات و ارزبری قابل توجه ناشی از آن فراهم می آورد كه این مساله در تضاد كامل با سیاست های كلی نظام و سیاست های دولت درمورد كنترل خروج ارز و مدیریت هدفمند واردات خودرو ها است. ازطرفی اگر دغدغه هایی مثل كاهش آلودگی هوا برای تصویب این ماده وجود دارد، شایان ذكر است كه ساخت و تولید داخلی این نوع خودرو ها توسط نهادهای دانشگاهی و دانش بنیان داخلی به مرحله اجرا درآمده است. بنابراین با فرض توسعه خودرو های برقی لازم است كه رویكرد سیاستی در شرایط فعلی به سمت تولید داخل برود نه واردات. چرا به نحوی برنامه ریزی نشده است كه این نوع خودرو ها در داخل كشور به تولید انبوه برسند؟بنابراین با عنایت به بررسی ادعای كاهش آلودگی محیط زیست و اثبات نادرستی این ادعا و همینطور سود بالای واردات این خودرو های گران قیمت به نظر می آید كه بیشتر از آن كه هدف، سازگاری با محیط زیست باشد، كسب منافع شخصی برخی واردكنندگان خاص است و این ماده، پوششی برای كسب سود كلان واردكنندگان از این مسیر خواهد بود.

1398/07/16
15:12:29
5.0 / 5
19
تگهای خبر: آزاد , آلودگی , بحران , برگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
persianrose.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پرشین رز محفوظ است

پرشین رز

گل و گیاه