گزارش پرشین رز؛

حق طبیعی هوای پاك همچنان در محاق

حق طبیعی هوای پاك همچنان در محاق در صورتی كه مطالعات علمی بر تأثیر آلودگی هوا بر تشدید مبتلا شدن به كرونا تاكید دارند؛ اما همچنان ۲۶ دستگاه متولی مهار آلودگی حتی به اجرای وظایف ابتدایی خود هم بی توجه هستند.


خبرگزاری مهر، گروه جامعه: آلودگی هوا در میانه های پاییز تا میانه های زمستان از اواسط دهه ۷۰ تا به امروز که در سال پایانی سده قرار داریم، تبدیل به معضل ثابت هر ساله کشور شده است. معضلی که سال جاری با انتشار کرونا چهره خشن تری پیدا کرده است؛ چون که مطالعات علمی نشان داده است افزایش و غلظت ذرات معلق می تواند منجر به تشدید علایم بیماری های قلبی و ریوی شود و سال جاری به علت شیوع بیماری کرونا اثرات سو آلودگی هوا دو چندان شده است؛ چون که از یک سو آلودگی هوا سبب ضعیف شدن عملکرد ریه ها و سیستم ایمنی بدن می شود و راه را برای ابتلاء به بیماری هموار می کند و از طرفی به اذعان کارشناسان سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونا می تواند از راه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون منتقل شود، ازاین رو آلودگی هوا امکان ابتلاء به بیماری کرونا را زیاد می کند.پیش بینی زودهنگام کاهش بارش های پاییزی هم مسؤلان را به فکر نبردبا توجه به این پیشبینی ها و هشدارها انتظار می رفت در اجرای قوانین موجود برای مهار هر چه بیشتر آلودگی هوا پافشاری بیشتری شود، اما پایداری جو و سکون هوا در ایام ابتدایی پاییز سال جاری سبب شد ذرات معلق هوا که عامل اصلی آلودگی هوا در فصل سرد سال هستند، زودتر سر و کله شان پیدا شود، به صورتی که از بیستم تا بیست و هفتم مهرماه به صورت مداوم هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت. این در شرایطی است که خرداد ماه سالجاری سحر تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی به پیشبینی وضعیت بارش ها در سال آبی آینده پرداخت و اظهار داشت: بر مبنای داده های هواشناسی بارش های پاییز دیرتر از زمان عادی آغاز می شود و همینطور این بارش ها نه تنها دیرهنگام بلکه کمتر از حد نرمال خواهد بود و با این اوصاف باید منتظر شروع زودهنگام پدیده وارونگی دما در کلانشهرها باشیم.
تعداد جان باختگان کرونایی هم زمان با تشدید آلودگی ها افزایش یافت و این احتمال علمی هم قوت گرفت که آلودگی هوا احتمال ابتلاء را تشدید کرده است، این شرایط برای تهران بعنوان بزرگترین کلان شهر آلوده که نیمی از قربانیان کرونا را هر روز به نام خود ثبت می کند، نگران کننده تر است. این چالش محیط زیستی در حالی به نگرانی های کرونایی با ابعاد بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی افزوده شده است که در تابستان سال ۱۳۹۶ قانونی تحت عنوان «قانون هوای پاک» برای کنترل عوامل آلاینده های هوا در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود و دستگاه ها موظف شده بودند در بازه های زمانی مشخص به مهار آلاینده ها بپردازند.
تقریباً هیچ دستگاهی به وظایف قانونی اش برای کنترل آلودگی هوا عمل نکرده است، حتی صداوسیما هم برای تولید محتوا پول می خواهداما مسعود تجریشی معاون سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه تقریباً هیچ یک از دستگاههای مسئول به وظایف خود در زمینه کنترل آلاینده های هوا عمل نکرده اند و بزودی معرفی می گردند، اظهار داشت: در خیلی از موارد، دستگاه ها می گویند عدم توجه به اعتبارات اجرایی این قانون، سبب معطل ماندن آن شده اما جالب است که حتی صداوسیما هم که باید برنامه های آموزشی رایگانی برای آگاهی بخشی خطرات آلودگی هوا پخش کند، از ما پول می خواهد و وزارت بهداشت بعنوان متولی سلامت، هیچ اطلاعاتی از ارتباط آلودگی هوا و بیماری کرونا منتشر نمی کند و اطلاعات موجود از جانب سازمان محیط زیست منتشر می شود.خودروهای غیراستاندارد عامل اصلی آلودگی هوای این روزهای شهرهاوی مهمترین عامل آلودگی این روزهای هوای کشور استاندارد نبودن خودرو ها، کامیون ها و اتوبوس ها عنوان نمود و اظهار داشت: این مسئله سبب شده که مصرف بنزین خودورهای ما ۲ برابر کشور ترکیه ای باشد که به مراتب بیشتر از ما خودرو دارد. بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان محیط زیست و عضو کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها هم در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه هرسال که به اوج آلودگی هوا می رسیم برخی مسئولین از ما می پرسند: راهکار چیست؟ اظهار داشت: راهکارها همان هایی هستند که از سال ها قبل مصوب و قانون شده اند. فقط باید اجرا می شدند که نشدند.
وی با اشاره به اینکه راهکار آلودگی هوا مُد لباس نیست که هرسال شکل جدیدی داشته باشد. افزود: برخی برای فرار از مسئولیت به دنبال راهکار جدیدند. راهکارهای آلودگی هوا مُد لباس نیست که هر سال شکل جدیدی داشته باشد، برخی برای فرار از مسئولیت دنبال راهکار جدید هستند اشجعی یکی از مؤثرترین راه های کنترل آلودگی هوا را طرح LEZ برشمرد و اظهار داشت: متأسفانه خیلی ها این طرح را با معاینه فنی اشتباه می گیرند. در اصل معاینه فنی یک اجبار الزامی برای همه خودرو ها در همه نقاط کشور است. اما LEZ فراتر از این است و غیر از دارا بودن معاینه فنی، الزامات دیگری مثل سن و استاندارد خودرو ها در آن مهم می باشد. و محدودیت های خودرو ها برای ورود به مناطق طرح Lez می تواند متفاوت باشد و هدف آن صرفا آن صرفا فیلتر کردن خودرو های کم آلاینده برای ورود به برخی مناطق شهر است. بعنوان مثال در بعضی از شهرهای جهان، صرفا ورود خودرو های برقی یا هیبریدی به یک منطقه خاص مجاز است. این همان مسأله ای است که معاون سازمان محیط زیست هم بر آن تاکید داشت، تجریشی در اینباره اظهار داشت: بخشی از خودرو های در حال تردد در کلانشهرها کاربراتوری هستند و آلایندگی زیادی دارند و این مسئله سبب شده است که میزان روزهای آلوده بالاتر رود. اشجعی ضمن اشاره به اینکه در تهران هم چند سال پیش طرح LEZ تهیه شد اما هیچگاه اجرا نشده است اظهار داشت: البته ما در کنترل و اجبار معاینه فنی هم کماکان به جایی نرسیده ایم. معاینه فنی خودرو ها صرفا در تهران به صورت کامل انجام می شود و در مشهد و اصفهان و تبریز و کرج هم به صورت محدود در حال انجام می باشد.
یکی از الزامات برای واردکنندگان در طرح واردات کامیون های دست دوم عرضه گواهی اسقاط کامیون فرسوده است، از زمان شروع اجرای این طرح، قیمت کامیون های اسقاطی ۵ برابر شده استطی سالهای گذشته رئیس سازمان محیط زیست خودرو های دیزلی را از عوامل مهم آلودگی هوا برشمرده است، اشجعی هم با اشاره به اینکه یکی از الزامات برای واردکنندگان کامیون در طرح واردات کامیون های دست دوم عرضه گواهی اسقاط کامیون فرسوده است، عنوان کرد: جالب است بدانید از زمان شروع اجرای این طرح، قیمت کامیون های اسقاطی ۵ برابر شده است، جالب تر اینکه قیمت کامیون ۲۵ ساله ۴ برابر کامیون ۲۳ ساله است. در حالیکه سن فرسودگی کامیون ۲۴ سال است.بازیگران اصلی مقابله با آلودگی همچنان در حال حل اختلافات هستنداین عضو کارگروه آلودگی هوا در ادامه تصریح کرد که صفر تا صد کنترل معاینه فنی در بدنه وزارت کشور انجام می شود. شهرداری، پلیس و سازمان شهرداری ها بازیگران این مورد هستند. اما می بینیم که با گذشت چند سال هنوز این ارگان های زیر مجموعه یک وزارتخانه با یکدیگر اختلاف دارند و طرح به این مهمی را به صورت کامل اجرا نکرده اند.
وحید نوروزی کارشناس محیط زیست هم در گفت و گو با مهر خودشیفتگی و عدم باور به وجود اثرات وحشتناک آلودگی هوا در بین مسؤلان و عدم استفاده از ابزار علمی شناخته شده جهانی برای مهار این چالش بزرگ را مهمترین عامل حل نشدن معضل آلودگی هوا در کشور عنوان نمود. وی ضمن اشاره به اینکه بیشتر از ۲۶ دستگاه در ایجاد و تشدید آلودگی هوای کلانشهرها و به شکلی نقش دارند اظهار داشت: آلاینده مشخص است و برنامه های جامعی برای کنترل و تهیه و تدوین شده اما تصمیم گیرندگان آب در هاون می کوبند. این کارشناس عنوان کرد: هر چند طی سالهای اخیر تا حدودی در حذف خودرو های کاربراتوری، ارتقای استاندارد تولید خودرو ها، ارتقا استاندارد سوخت، دولت الکترونیک، گسترش مترو و سیستم هوشمند ترافیک موفقیت هایی حاصل شده است اما مشکلات و چالش ما در حل این معضل ر مدیریتی است. چونکه نظارت ها در این حوزه کامل نیست. نوروزی تشکیل وزارتخانه واحد محیط زیست و منابع طبیعی را چاره پاسخگویی دستگاه ها به وظایف خویش را اجرای قانون دانست و اظهار داشت: شرح وظایف فعلی سازمان محیط زیست، با عنایت به عدم پاسخگویی به مجلس نمی تواند نقش کلیدی نظارت بر مهار چالش آلودگی هوای کلانشهرها داشته باشد.


منبع:

1399/08/18
13:37:59
5.0 / 5
165
تگهای خبر: آب , آلودگی , بارش , برگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
persianrose.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پرشین رز محفوظ است

پرشین رز

گل و گیاه