2887 پروژه بیابان زدایی در كشور افتتاح می شود

2887 پروژه بیابان زدایی در كشور افتتاح می شود مسئول بسیج سازندگی كشور با حضور در آئین پروژه بیابان زدایی در ماهشهر، از افتتاح دو هزار و ۸۸۷ پروژه محرومیت زدایی در سرتاسر كشور اطلاع داد.



به گزارش پرشین رز به نقل از مهر، سردار زهرایی عصر امروز در مراسم گرامیداشت هفته بسیج و افتتاح پروژه بیابان زدایی در ماهشهر، اظهار نمود: سال جاری هفته بسیج متفاوت تر از سالهای گذشته خواهد بود چون که دو هزار و ۸۸۷ پروژه محرومیت زدایی در کشور افتتاح می شود.
وی اضافه کرد: بسیج سازندگی در این حوزه هم دستگاههای اجرایی را کمک کرد تا پروژه های محرومیت زدایی انجام شوند و امروز افتتاح پروژه ها به صورت موضوعی انجام می شود.
مسئول بسیج سازندگی کشور در ادامه اظهار داشت: مبحث منابع طبیعی، بیابان زدایی و آبخیزداری امروز در خوزستان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد که در این حوزه افتتاح هشت هزار هکتار در ماهشهر انجام می شود.
زهرایی افزود: از زمانی که تفاهم نامه منعقد شده تا به حالا در سرتاسر کشور طبق گزارش کاری استان ها، ۸۹ هزار هکتار بیابان زدایی، ۴۸ هزار هکتار آبخیزداری و ۱۱۲ هزار هکتار در اطفای حریق جنگل ها و نگهداری انجام شد و در خوزستان ۳۱ هزار هکتار بیابان زدایی، ۲۲ هزار هکتار آبخیزداری و ۵۶ هزار هکتار اطفای حریق انجام شد که رشد خوبی را نسبت به سالیان گذشته داشته است.
وی در ادامه به ریزگردها و معضلات آن در خوزستان اشاره نمود و اظهار داشت: همه دستگاههای اجرایی و مردم باید در این راستا یاری کنند و پای کار باشند تا در ایجاد ثبات و پایداری منابع طبیعی، کاری ماندگار صورت گیرد.
فرسایش و راه نجات خاک
مسعود منصور، معاون وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم هم بیان نمود: بیشتر از ۲۱ تن در کشور فرسایش بادی داریم که سبب مهاجرت مردم و از بین رفتن زیرساخت ها می شود؛ راه نجات در این است که پوشش گیاهی مرتع و جنگل را حفظ نماییم که با فعالیتهای مثل آبخیزداری می توان ۹ تن در هکتار و بیابان زدایی و ۱۵ تن در هکتار فرسایش خاک را کم کرد.
وی اضافه کرد: کارکردی که این فعالیت ها در احیای سکونتگاه ها و حفظ زیرساخت ها دارد، فراوان است؛ آبخیزداری یکی از عملیاتی است که سبب ذخیره آب و کنترل رسوبات و مهار سیلاب می شود، آثار منفی زیست محیطی ندارد و آب تالاب ها را حفظ می نماید.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت حفظ خاک تاکید کرد و اظهار داشت: مسؤلان توجه نمایند که منابع برای فعالیتهای آبخیزداری و بیابان زدایی تقویت شود تا با حفظ زیرساخت ها، اراضی مستعد و تولید و معیشت مردم تولید و اشتغال بیشتر محقق شود.
منصور بیان نمود: از افتخارات ما کار با حوزه بسیج سازندگی است که در حوزه اطفای حریق، حفاظت، آبخیزداری بیابان زدایی چیزی حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مجموع فعالیتهایی است که برنامه ریزی شده است.
بیابان زدایی در ماهشهر
سردار باقری، جانشین فرمانده سپاه ولی عصر (عج) خوزستان در این مراسم اظهار داشت: در خوزستان بیشتر از ۳۵۰ هزار کیلومترمربع از زمین هایی بایر هستند که تقریباً مرجع و مرکز ریزگردها هستند؛ معضل ریزگردها در میان سالهای ۹۰ تا ۹۵ به شکل بسیار شدید گریبان گیر زندگی مردم شد تا جایی که بخشی زیادی از مراکز اقتصادی، آموزشی و زندگی مردم را به تعطیلی کشاند.
وی اضافه کرد: بر همین مبنا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آنجائیکه یکی از مأموریت هایش رفع مشکلات و معضلات مردم هست از راه بسیج سازندگی ورود پیدا کرد و بیشتر از ۱۵ هزار هکتار از این زمین ها را در دستور کار برای نهال کاری و آبخیزداری قرار داده است که امروز شاهد افتتاح بیشتر از ۸ هزار هکتار این زمین ها در ماهشهر هستیم.
سرهنگ زبیدی، مسئول بسیج سازندگی خوزستان در این مراسم بیان نمود: بعد از بحران سال ۹۵، همه نهادهای انقلابی، بسیج، نیروهای نظامی و متولیان امر پای کار آمدند و به مردم خوزستان کمک کردند؛ در اواخر سال ۹۵ تمام نیروهای سپاه در استان ها مأموریت پیدا کردند؛ همینطور توسط فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قرارگاه بیابان زدایی مدافعان حرم در خوزستان تشکیل شد.
وی اضافه کرد: با توان سپاه و با همکاری اداره کل منابع طبیعی و مردم بومی خوزستان که متضرر اصلی این کانون های ریزگرد بودند، همکاری انجام شد و مردم زمین های خودشان را در اختیار منابع طبیعی و نهادهای نظارتی قرار دادند و این پروژه با اعتبار ویژه از صندوق ذخیره ارزی شروع شد؛ بسیج سازندگی سپاه ولی عصر (عج) خوزستان نقش محوری را بر عهده گرفت و قرارگاه را دایر کرد و از سال ۹۵ تابحال حدود هفت هزار هکتار و چند میلیون اصله نهال را توانست غرس، آبیاری و نگهداری کند.
۲ پروژه در ماهشهر
سرهنگ زبیدی افزود: در شهرستان ماهشهر دو پروژه را داریم؛ ۱۵ هزار هکتاری برای نگهداری و آبیاری که آب را از فاصله ۳۵ کیلومتری منتقل کردیم و این پروژه در حال آبیاری هست؛ پروژه دوم مدیریت نزولات آسمانی و روان آب هاست که به همت مجموعه مؤسسه تحقیقات بعنوان مشاور و راهنما و اداره کل منابع طبیعی خوزستان بعنوان کارفرما و بسیج سازندگی بعنوان مجری کنار عزیزان بودیم که توانستیم در کمترین زمان این پروژه ها را به اتمام برسانیم و این هماهنگی، هم افزایی و تعامل بین مشاور و کارفرما، نتایج و خروجی های خوبی به دنبال داشته است.
وی اضافه کرد: به جز کار مدیریت و کمک به کاهش ریزگردها کارهایی خیلی خوبی برای کمک به اشتغال روستایی از راه این پروژه ها را پیگیری می نماییم و در کنار این فعالیت ها همینطور توانستیم مناطق روستایی را رصد نماییم.


منبع:

1399/09/01
12:30:32
5.0 / 5
1360
تگهای خبر: آب , باد , بحران , حفاظت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
persianrose.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پرشین رز محفوظ است

پرشین رز

گل و گیاه