مناظره نماینده مجلس و مدیركل محیط زیست اصفهان درباره آلودگی هوا؛

کاهش آلودگی هوای اصفهان بودجه ندارد

کاهش آلودگی هوای اصفهان بودجه ندارد به گزارش پرشین رز مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: سهم این استان از اعتبارات کاهش الودگی هوا در سال 1400 صفر بوده است.



به گزارش پرشین رز به نقل از مهر، ششمین مناظره از فصل سوم برنامه تلویزیونی تفاوط در شبکه استانی اصفهان با عنوان «بحران محیط زیستی؛ پیامد تصمیمات غلط» با حضور ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اجرا شد.
ابتدای این مناظره ایرج حشمتی با اعلان اینکه صنایع، بی شک در آلودگی هوای اصفهان نقش اساسی دارند، گفت: با این وجود، بر طبق مطالعاتی که توسط دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده، نقش صنایع و حمل و نقل باتوجه به فصول مختلف، متفاوت است؛ برای مثال در ۶ ماه دوم سال سهم صنایع حدود ۳۳ درصد و حمل و نقل ۳۷ درصد است و در ۶ ماه اول نیز نقش حمل و نقل ۵۷ درصد و صنایع ۱۲ درصد است. البته باید بدانیم تعدادی از آلودگی های منابع متحرک وابسته به صنایع است.
او افزود: ۷۰ درصد از صنایع اصفهان در ۶ درصد از مساحت استان مستقر شدند و ۷۵ درصد از جمعیت استان نیز در همین ۶ درصد مساحت است. ۸۲ درصد از ۵۵۰ صنعت آلاینده ای که شناسایی شدند نیز در همین ۶ درصد مساحت قرار دارند. بدین جهت جمعیت، صنعت و صنایع آلاینده هر سه در ۶ درصد مساحت جغرافیای استان مستقر شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به آمار واحدهای صنعتی مستقر در شعاع ۵۰ کیلومتر اصفهان، اضافه کرد: ۳۵۰ واحد آجر، ۵۰۰ واحد ریختگری، ۱۱ شهرک و چهار ناحیه صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتر قرار دارند و حدود ۸۰ درصد صنایع استان در این ۱۱ شهرک صنعتی مستقر است؛ بدین جهت با توجه توپوگرافی شهر اصفهان این امر وضعیت آلودگی را تشدید می کند.
وضعیت آلودگی هوای اصفهان از تهران بدتر است
در ادامه مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که مسئله آلودگی هوا دیگر مختص فصل زمستان نیست، گفت: اصفهان در تمام ایام سال آلودگی هوا دارد و رکورددار آلایندگی در کشور است. یک زمانی گفته می شد که تهران بالاترین آلودگی را در کشور دارد و آلوده ترین پایتخت ها در دنیا است اما حالا وضعیت هوای اصفهان بمراتب از تهران بدتر است و چون اصفهان پایتخت نیست با تأخیر و در میان اولویت های مدیران و تصمیم گیران گم می شود.
او با اهمیت ترین مسئله درباره آلودگی هوا را اجرا نشدن قانون دانست و اظهار داشت: یکی از بهترین قوانین، قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ است. اگر به قسمتی از این قانون به خوبی عمل می شد وضعیت شاخص کیفی هوای اصفهان، روز به روز بهتر می شد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: گزارش های دانشگاهیان نشان می دهد، آلودگی هوای اصفهان آلودگی صنعتی است؛ تهران که ۱۲ میلیون در شبانه روز کار و رفت و آمد می کنند این آلودگی را ندارد. این به سبب تجمع صنعت و البته آلوده ترین صنایع در اصفهان است. در این زمینه که آلاینده ترین صنایع در اصفهان وجود دارد نمی توان تردید داشت، هر چند سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درباره گزارشات دانشگاهیان ابهام و تردید دارد.
طغیانی اضافه کرد: در ماده ۱۱ قانون هوای پاک آمده است هر گونه راه اندازی، توسعه، تغییر خط تولید و محل واحد تولیدی باید توسط سازمان محیط زیست بررسی و بر طبق مقررات آن تصمیم گیری شود، در تبصره سه این ماده گفته شده واحدهای بزرگ و متوسط درحال فعالیت یا جدید که مشمول ارزیابی زیست محیطی هستند ملزم به راه اندازی سامانه برخط و لحظه ای آلودگی هوا هستند. این سوال مطرح است که آیا داده های برخط وضعیت آلودگی این صنایع به محیط زیست ارسال می شود و قابل ارزیابی است؟
او اظهار داشت: برمبنای مطالعات ملی که درباره کلانشهرها شده است تنها ذوب آهن اصفهان ۴۸ هزار تن گاز آلاینده CO (مونوکسید کربن )، ۱۴ هزار و ۱۰۰ تن آلاینده SOx (اکسیدهای گوگرد) و ۳۹ هزار و ۴۰۰ تن آلاینده pm (ذرات معلق) در سال منتشر می کند. این ها عدد کوچکی نیست؛ بدین جهت وقتی این ماده قانونی به خوبی اجرا نشود وضعیت هوا روز به روز بدتر است و بیماریهای قلبی و عروقی را به دنبال دارد که در نتیجه آن زندگی در کلانشهر اصفهان را دشوار کرده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: در ماده ۱۲ قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شده تمام مراکز تولیدی و صنعتی، معدنی و خدماتی را که آلودگی آنها بیش از اندازه مجاز مصوب است، به کاهش آلایندگی ملزم کند؛ این امر الزام است نه این که ارشاد کنند، اگر آلایندگی را کاهش ندادند، جریمه شوند یا تعطیل یا پروسه آلایندگی را به غیر آلاینده تبدیل کنند اما حالا برخی جرایم بسیار نازل است و این واحد صنعتی که شاید چند هزار میلیارد سود دارد جریمه آن چند صد میلیون است که این بازدارنده نمی باشد یا کوره های گچ و آجر چند هزار تومان جریمه می پردازند. در اجرای قانون واقعاً داریم کوتاهی می نماییم اما اگر مصوبه مجلس نیاز به اصلاح دارد حاضر به اصلاح آن هستیم.
دستگاه های اجرائی به قانون هوای پاک تمکین نمی کنند
در ادامه حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به سوال مجری برنامه که چه دستگاهی مسئول اجرای قانون هوای پاک است؟ گفت: قانون هوای پاک قانون بسیار مترقی، شفاف و صریح است اما اجرای قانون هوای پاک متأسفانه معطل مانده است. ۲۲ دستگاه باید تکالیف خودرا درمورد قانون هوای پاک اجرا کنند. برای مثال فرض کنید سازمان استاندارد وظیفه داشته است سه ماه بعد از ابلاغ قانون هوای پاک، استاندارد سوخت بنزین را تهیه نماید و تا ۶ ماه بعد از آن برای نفت کوره (مازوت)، روغن و گازوئیل استاندارد تدوین کند که انجام نداده است یا وزارت نفت موظف بوده است سه سال بعد از ابلاغ قانون هوای پاک برای تمام واحدهای صنعتی سوخت استاندارد تامین کند؛ سازمان استاندارد تکلیف خودرا انجام نداده، وزارت نفت هم وظیفه خودرا انجام نمی دهد. یا وزارت راه، مسکن و شهرسازی طبق ماده ۲۱ قانون موظف بوده است برای هرگونه توسعه و طرح تفصیلی شهری و هادی روستایی، در فصلی جداگانه کاربری ها را مشخص نماید، انجام نمی دهد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان در پاسخ به این که آیا با اجرای ماده ۱۲ قانون هوای پاک، مجوز واحد صنعتی آلاینده باطل می شود؟ اظهار داشت: نه، مجوز باطل نمی گردد، بلکه تمدید نمی گردد. مشکلی که وجود دارد امروز درگیر مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی، توأم با هم هستیم. پرونده های زیادی از واحدهای تولیدی را بوسیله دستگاه قضائی پیگیری کردیم اما سیاست هایی که درباب تعطیلی واحدها و کارگران مطرح می شود این است که تعطیلی، مسئله اجتماعی به وجود می آورد. بدین جهت قضات به سمت تعطیلی واحدها نمی روند مگر این که دانشگاه علوم پزشکی اعلام نماید فعالیت واحد آلاینده تهدید مقابل بهداشت عمومی تلقی می شود، بدین سبب در وضعیت خاصی دستور به تعطیلی واحد آلاینده صادر می شود.
او افزود: ما بیشترین اخطارها را صادر می نماییم، صنایع را در فهرست آلاینده می بریم، یک کارخانه آجر، گاز زیادی مصرف و از سوبسید آن هم استفاده می نماید. من و همکارانم بعد از چهار دوره پایش، این واحد را وارد فهرست آلاینده ها می نماییم بعد از این با یک درصد فروش یعنی ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان عوارض آلایندگی می پردازد، کارخانجات آجر با این وضعیت راحت هستند. فهرستی که عوارض آلایندگی دیدم متحیر شدم.
کارخانه های بزرگ مقیاس عوارض آلایندگی را بخوبی می پردازند
حشمتی با اشاره به این که مجوز معادن خاک رس برای هیچکدام از کارخانه های آجر از سال ۱۳۹۲ تمدید نشده است، اظهار داشت: این کارخانه ها یا در حریم خود چاله حفر می کنند یا خاک قاچاق می کنند. بسیاری از کارخانجات عوارض آلایندگی نمی دهند، آقای طغیانی درباره واحدهای صنعتی بزرگ مانند ذوب آهن گفتند اما اتفاقاً کارخانجات بزرگ مقیاس مانند ذوب آهن عوارض آلایندگی را بخوبی پرداخت می کنند، این دانه کوچک ها هستند که عوارض آلایندگی نمی دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که چرا با وجود پرداخت عوارض آلایندگی تغییری در وضعیت هوا ایجاد نمی گردد و آیا این امر یک محل درآمدی برای سازمان محیط زیست است؟ گفت: خیر، درآمدی است برای شهرداری؛ عوارض آلایندگی به شهرداری های متأثر واریز می شود و متأسفانه بجای این که به حساب دولت برود مستقیم به حساب شهرداری واریز می شود.
او در پاسخ به این که شهرداری ها از آلودگی محیط زیست نفع می برند؟ اظهار داشت: شهرداری ها از محل عوارض آلایندگی بااینکه اقداماتی نیز برای محیط زیست دارند ولی کاستی هایشان را پُر می کند و اتفاقاً یکی از مواردی که شهرداری ها فشار می آورند لیست صنایع آلاینده بیشتر شود برای همین است. سال قبل به سبب کرونا ۳۵ درصد عوارض آلایندگی به حساب صندوق ملی محیط زیست واریز شد، سهم استان اصفهان از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۱۵۰ میلیارد تومان رسید. با همین مبلغ به همه واحدهای آلاینده و صنایع و استانداری نامه زدیم که از این مبلغ معرفی می نماییم وام با بهره کم بگیرید برای رفع آلایندگی اما استقبال نکردند برای اینکه نیازی ندارند و فشاری نیز روی آنها نیست.
در ادامه، طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه قانون هوای پاک، بهترین قانون ازلی و ابدی نیست و روز به روز باید اصلاح و اگر اشکالاتی وجود دارد، برطرف شود، گفت: ماده ۱۱ قانون هوای پاک می گوید حد مجاز آلایندگی باید باتوجه به اقلیمی و منطقه تعیین شود اما حدود مجاز آلایندگی اصفهان، در زمینه های مختلف هنوز با گذشت چهار سال از تصویب این قانون مشخص نشده است در صورتیکه وضعیت آلودگی اصفهان بحرانی است.
او افزود: اگر حدود مجاز آلایندگی اصفهان تعیین شود وقتی سازمان محیط زیست از واحد آلاینده ای شکایت کند مبنای عمل قاضی حدود منطقه ای و اقلیمی است؛ صنعت یک دوره ای در اصفهان مستقر شده که توجه نکردیم شرایط زیست محیطی حد اشباع دارد. اگر صنعت مستقر نماییم اما سبز نباشد به سر حد اشباع می رسیم. به شخصه معتقد هستم که صنعت می تواند سبز باشد و مردم زندگی کنند اما صنعتی که رها است و نظارتی بر آن نیست…! اشتغالی به وجود آمده و مردم درآمد دارند اما این درآمد را خرج دارو و درمان می کنند. انواع و اقسام بیماریها در این شهر وجود دارد. شاخص آلودگی هوا گویای عملکرد مدیران استان است
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هنگامی که دو صنعت مادر فولادی در اصفهان وجود دارد قاعدتاً مزیت به وجود می آورد. ما چرا به سمت صنعت سبز نرفته ایم در صورتیکه قانون اجازه داده است. آیا داده های آلایندگی صنایع و شهرک های صنعتی را داریم؟ چرا در شهرک های صنعتی یک پایگاه محیط زیست راه اندازی نکنیم که ناظر بر فعالیت صنایع باشد؟ بدین جهت در یک جمله می گویم؛ شاخص کیفیت آلودگی هوای اصفهان گویای عملکرد مدیران استانی است، از سازمان محیط زیست و صنعت، معدن و تجارت گرفته تا استانداری و تمام کسانی که در کارگروه های مربوطه عضو هستند و فقط متأسفانه جلسات خوبی برگزار می نماییم اما مصوبات اجرائی نمی گردد.
طغیانی اظهار داشت: اگر قانون مشکل دارد من بعنوان نماینده مجلس وظیفه دارم، پیگیری و اصلاح کنم اما باید مشکل به من گفته شود تا بتوان رفع کرد؛ مشکل آب و هوای اصفهان یک تفاوت اساسی دارد برای اینکه مشکل هوا را برخلاف مسئله آب که ملی است، در خود استان می توان درمان کرد و با عزمی که در دولت سیزدهم وجود دارد امید و توقع داریم که شرایط بهتر شود.
حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان در ادامه با اعلان اینکه حالا ۹۵ درصد از واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس داده های آلایندگی را بوسیله سیستم های پایش برخط برای ما ارسال می کنند، خطاب به طغیانی اظهار داشت: پیشنهاد درباره تعیین حدود مجاز آلاینده ها خیلی ایده آل است درحالیکه ما در همین حدود عمومی مانده ایم؛ از ۱۱ کارخانه آجر که شکایت کردیم و کارشناس رسمی دادگستری آمده بررسی کرده، همه به سبب نبود عدله لازم تبرئه شدند، ما در بدیهیات قانون هوای پاک مانده ایم. ما باید درباره بارگذاری ها در مناطق خشک و نیمه خشک که اصفهان هم جزو آنها است فکر می کردیم در صورتیکه توسعه ناپایدار در اصفهان شکل داده ایم.
محیط زیست الزامات قانون هوای پاک را اعمال کند
در ادامه این مناظره یک ساعته علی اصفهانی دادستان اصفهان در تماس تلفنی در پاسخ به موضع دستگاه قضا در برخورد با ترک فعل مدیران و واحدهای آلاینده، گفت: قانون هوای پاک قانون خوبی است که اگر کامل اجرا شود می تواند از خیلی از مشکلات پیشگیری کند. هر چند که به اعتقاد من مجازات ها بازدارنده نمی باشد اما اگر قانون کامل اجرا شود مشکل پیش نمی آید ولی مسائل اقتصادی، زیرساختی برخی واحدهای صنعتی و حتی مسائل امنیتی دخیل است.
او با اعلان اینکه برای همه ترک فعل ها در قانون مجازات تعیین نشده است که جرم تلقی شود، اضافه کرد: بیشتر موارد ترک فعل در حد تخلفات اداری است در صورتیکه اگر در حد جرم باشد ما به لحاظ حقوق عامه ورود و برخورد می نماییم اما تخلفات را بازرسی های ادارات و بازرسی کل کشور و استان باید ورود و پیگیری کند.
دادستان اصفهان اشاره کرد: با وجود این که در این شرایط اقتصادی که هیچ واحد تولیدی نباید تعطیل شود اما مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا در رابطه با سلامت مردم است و برای ما اهمیت دارد بدین جهت دراین باره باید دقت کرد و محیط زیست الزامات قانون هوای پاک و پایش های خودرا باید اعمال نماید، محیط زیست تا حالا اعمال کرده اما کافی نیست باید بیشتر شود و یک نماینده از محیط زیست در هر واحد تولیدی و آلاینده حضور داشته باشد که به طور مستمر و دائم گزارش دهد و از موارد آلودگی پیشگیری کند، این مسئله مهم می باشد.
محیط زیست برای پرونده واحدهای آلاینده مستندات قوی ارائه کند
اصفهانی اشاره کرد: محیط زیست لازم است در هنگام شکایت از واحدهای متخلف برای پرونده مستندات قوی با گزارشات و ضمیمه فیلم و … ارائه کند، اگر در پرونده از ابتدا مستندات قوی باشد مطمئناً وقتی در محکمه مطرح می شود قاضی پرونده اغنای وجدانی بیشتری برای صدور حکم خواهد داشت و این حساسیت ها باید برای قاضی ایجاد شود تا برمبنای قانون حداکثر مجازات را اعمال کنند که بازدارندگی بیشتر داشته باشد.
دادستان اصفهان افزود: موقعیت استقرار واحدها، تولید و پروسه آنها که با ضوابط مطابقت داشته باشد و زیرساخت ها که برای انتقال واحدهای آلاینده باشد باید در کارگروه هایی که در استانداری تشکیل می شود، پیگیری شود تا زمینه انتقال واحدهای تولیدی از شعاع ۵۰ کیلومتر فراهم گردد، اگر این شرایط برقرار شد و واحدی استنکاف کرد در قانون مجازاتی همچون جزای نقدی معادل سه درصد درآمد سالیانه ناخالص، جزای نقدی درجه چهار و ۶، توقف، تعطیلی، جبران خسارت و … تعیین شده است که تا حدود زیادی می تواند از آلایندگی پیشگیری کند.
سپس حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با اعلان اینکه دستگاه قضا در وضعیت اضطرار آلودگی حکم خوبی برای برخورد با واحدهای آلاینده داد، گفت: برای کاهش آلایندگی ۱۸ واحد را در یک ماه اخیر پلمب کردیم؛ دادستان می گویند گزارش و پرونده را قوی و کامل ارائه نمایید در صورتیکه حالا در برخوار ۱۴۹ کارخانه آجر وجود دارد ما یک کارشناس حقوقی داریم.
حشمتی به پرسش مجری برنامه درباره موافقت محیط زیست با مجوز ۳۶۰۰ طرح ایجادی و توسعه ای در ۲ سال قبل پاسخ نداد و در ادامه صحبت های خود، اظهار داشت: از ۳۰۹ واحد آجر در شعاع ۵۰ کیلومتر ۱۰۹ واحد مجوز دارند، ۱۴۶ تا مجوز موقت داشتند و از سال ۱۳۹۲ باید می رفتند که ۴۷ درصد هستند و ۱۸ درصد از این کارخانه های آجر هیچ مجوزی ندارند و غیرقانونی فعالیت می نمایند.
کاهش آلودگی هوای اصفهان بودجه ندارد
او با اعلان اینکه طبق مصوبه هیئت وزیران انتقال یک صنعت به شعاع ۵۰ کیلومتر باید با اجازه مصوبه هیئت وزیران باشد و وزارت صمت مکلف است نسبت به برخورد قانونی با واحدهای آلاینده اقدام و نتیجه را اعلام نماید، اظهار داشت: هربار این مساله را از صمت پیگیری می نماییم می گویند به ما ارتباط ندارد و تا حالا هیچ برخوردی نکردند این مصوبه مصداق ترک فعل است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری درباره محیط زیست ۱۵ بند دارد که تنها بند چهار آن اشاره می کنم که پیشگیری و ممانعت از آلودگی های بدون مجوز و جرم انگاری تخریب محیط زیست و مجازات مؤثر تخریب کنندگان محیط زیست و الزام به جبران خسارت است؛ چرا این سیاست ها هیچ اجرا نمی شود؟ ما نباید فرمایشات مقام معظم رهبری را در یک بخش مانند تحول اقتصادی انجام دهیم اما در یک بخش نه!
حشمتی افزود: محیط زیست باید پیگیر باشد اما محیط زیست را بی سلاح کردند، باید منابع انسانی و اعتبارات من قوی باشد درحالی که مجموع اعتبارات من برای پایش آلودگی ۳۵۰ میلیون تومان بوده است و اعتبارات کاهش آلودگی هوا در استان اصفهان در سال ۱۴۰۰ صفر بوده است؛ استان گیلان ردیف اعتبارات داشته اما اصفهان که آلوده ترین شهر است، سهم اعتبارات صفر بوده است. من واقعاً نمی توانم ۱۰ هزار واحد صنعتی را بدون منابع انسانی و اعتبارات پایش کنم.
در ادامه طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه مجلس وظیفه نظارتی بر اجرای قانون دارد و تلاش می نماییم این امر را در حوزه آلودگی هوا اجرا نماییم، درباره اعتبار صفر کاهش آلودگی هوای اصفهان اظهار داشت: پیشنهاد بودجه باید از طرف محیط زیست اعلام می شد، اتفاقاً این مساله را که در شورای برنامه ریزی مطرح کردیم سازمان برنامه ریزی استان اظهار داشت که اداره محیط زیست پیشنهاد نداده اما محیط زیست گفت پیشنهاد را داده است، هنوز هم مشخص نشده که کدام دستگاه اهمال نموده است اما برنامه کاهش الودگی هوای اصفهان، آلوده ترین شهر کشور در سال ۱۴۰۰ هیچ اعتباری نداشته است و استاندار وقت باید این مساله را تعیین تکلیف می کرد.
این نماینده مجلس با اشاره به این که تولید و عرضه چندین میلیون تن فولاد در اصفهان با حمل و نقل سنگین انجام می شود، اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد کمربند اطراف اصفهان جزو منابع بزرگ آلاینده شهر اصفهان است و طبق قانون باید سوخت پاک با استاندارد یورو چهار و پنج برای این ها توزیع شود، طی مکاتبه ای با پالایشگاه مشخص شد، روزانه ۱.۶ میلیون لیتر سوخت با یورو چهار و یورو پنج اکنون توزیع می شود که این رقم ۲۵ الی ۳۰ درصد نیاز اصفهان را تامین می کند، شهری که بیشتر نقش در فولاد کشور دارد.
او با اشاره به این که میزان گوگرد سوخت با استاندارد یورو چهار و یورو پنج ۵۰ ppm است در صورتیکه سوخت کیفیت یورو سه و دو بین ۲ تا هفت هزار ppm است، اضافه کرد: طی مکاتبه ای با وزارت نفت خواهان تامین سوخت باکیفیت شدم که در پاسخ برای سال ۱۴۰۱ گفتند تامین می کنند درحالی که حالا اراک مازاد تولید سوخت استاندارد دارد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه سهم منابع متحرک همچون خودرو های سنگین مانند کامیون ها در انتشار کربن ۷۰ درصد و اکسید نیتروژن ۴۵ درصد است، اظهار داشت: افتخار ما به دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی است، در عصر امروزی با پهپاد و ماهواره می توان این الودگی ها را کنترل کرد؛ چرا اتفاق نمی افتد؟
طغیانی اظهار داشت: برای هر کمکی به محیط زیست و بودجه محیط زیست استان از همین جا اعلام آمادگی می نماییم، به شرطی که محیط زیست راه حل ها را با بهره گیری از ظرفیت دانشگاهی بررسی و به ما اعلام نماید و از ما بخواهند؛ آقای حشمتی یکبار از ما چیزی خواسته و ما انجام ندادیم؟ حتی بودجه برنامه کاهش الودگی هوای اصفهان را خود من در شورای برنامه ریزی مطرح کردم! در این مسائل نیاز است که مقام عالی استان ورود کند و دو سازمان صمت و خصوصاً محیط زبست استان که در بند به بند قانون هوای پاک بر نام سازمان محیط زیست تاکید گردیده است.
او در آخر صحبت هایش اظهار داشت: ما صنعت موجود در اصفهان را می توانیم به شکل سبز دنبال نماییم که کمترین آلودگی را دارد.
حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در ادامه با اعلان اینکه دولت لایحه درج برنامه کاهش الودگی هوای کلانشهرها در قانون بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم را در دست دارد، خواهان تصویب این لایحه در مجلس شد و اظهار داشت: اگر ما در سال ۱۴۰۰ بودجه برای آلودگی هوا نداشتیم سالهای قبل نیز چنین بوده و بسیار کم حدود ۲۰۰ تومان بوده است اما امسال صفر شد، از دستگاه های نظارتی بپرسید من چند بار به سازمان های بازرسی و اطلاعات برای پیگیری اعتبارات مراجعه کردم؟ اعتبارات محیط زیست کشور در کل ضعیف است درحالی که اصفهان سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده به کشور پرداخت می کند باید قسمتی از پول برگردد برای خود اصفهان! تمام درآمد ما از صنایع آلاینده است. درآمد کسب می کنند اما در وضعیت اضطرار می گویند هوا سرد است ما باید مازوت بسوزانیم.
به گزارش پرشین رز به نقل از مهر، مخاطبان برنامه تفاوط در نظر سنجی شرکت کردند که ۷۸ درصد از آنان به سوال آیا عملکرد دستگاه های مسئولان منجر به بهبود و حل مشکل محیط زیست اصفهان شده است، پاسخ منفی دادند و ۲۲ درصد موافق بودند.


منبع:

1400/09/20
20:53:12
5.0 / 5
849
تگهای خبر: آب , آلودگی , امنیت , ایده آل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
persianrose.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پرشین رز محفوظ است

پرشین رز

گل و گیاه