مدیركل محیط زیست شهرداری تهران اعلام كرد

نیاز تهران ۱۰ هزار اتوبوس موجودی فعلی فقط ۳۲۰۰ دستگاه

نیاز تهران ۱۰ هزار اتوبوس موجودی فعلی فقط ۳۲۰۰ دستگاه به گزارش پرشین رز، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اعلام نمود: برمبنای بررسی های میدانی، حدود نیمی از آلودگی هوای پایتخت ناشی از فرسودگی شدید وسایل نقلیه است؛ به صورتی که نزدیک به ۹۰ درصد موتورسیکلت ها و بخش بزرگی از ناوگان دیزلی عمر مفید خودرا پشت سر گذاشته اند و راهکار کاهش آلودگی باید بر نوسازی و برقی سازی ناوگان حمل و نقل متمرکز شود.


به گزارش پرشین رز به نقل از ایسنا، محمدصابر باغخانی پور شهرداری تهران را پیشروترین نهاد در اجرای قانون هوای پاک دانست و اظهار نمود: بر مبنای ارزیابی های دقیق انجام شده، حدود ۵۰ درصد آلودگی هوای پایتخت ناشی از فرسودگی وسایل نقلیه موتوری است.
وی ضمن اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل در شهر تهران اظهار داشت: نزدیک به ۹۰ درصد موتورسیکلت ها، بخش عمده ناوگان دیزلی و حدود ۲۱ درصد خودرو های سواری فرسوده اند و این مساله سهم قابل توجهی در تشدید آلایندگی دارد.
باغخانی پور با تاکید بر این که راهکار مؤثر کاهش آلودگی باید متناسب با منشأ آن انتخاب شود، بر اهمیت برقی سازی و نوسازی ناوگان شهری تاکید کرد و شهرداری تهران را پیشروترین دستگاه در اجرای قانون هوای پاک دانست؛ چونکه با تمرکز بر این امر وارد عمل شده است.
وی اظهار داشت: در دوره اخیر مدیریت شهری، هزار و ۸۱۹ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده که ۳۹۰ دستگاه آن برقی است و در سطح شهر درحال فعالیت اند.
مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه ۴۰ درصد خودرو های پلاک تهران معاینه فنی خویش را خارج از پایتخت دریافت می کنند، ظرفیت مراکز معاینه فنی شهر تهران را سالیانه ۳.۵ میلیون خودرو مطرح کرد و اضافه کرد: تنها ۱.۲ میلیون خودرو به این مراکز رجوع می کنند.
به نقل از ایشان، سهولت دریافت معاینه فنی در بعضی مراکز خارج از تهران علت اصلی این مساله است.
باغخانی پور همینطور ضمن اشاره به ضعف بهره برداری کامل از ظرفیت دوربین های ثبت تخلفات اظهار داشت: از میان ۱.۳ میلیون استعلام ثبت شده توسط دوربین های شهرداری، تنها حدود ۲۰۰ هزار مورد به مرحله صدور جریمه می رسد و بخشی از زیرساخت های مرتبط در دستگاههای دیگر کامل نیست.
وی نبود سازوکار مؤثر اسقاط موتورسیکلت، کیفیت نامناسب سوخت و توسعه نیافتگی حمل و نقل عمومی را از دیگر فاکتورهای مؤثر بر آلودگی هوا مطرح کرد و اضافه کرد: تهران به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد؛ در حالیکه حالا فقط ۳۲۰۰ دستگاه فعال است و قسمت عمده ناوگان جدید طی دوره اخیر مدیریت شهری تأمین شده است.
او در آخر تصریح کرد: دو سوم منابع مالی نوسازی حمل و نقل عمومی به عهده وزارت کشور بوده و تابحال تأمین نشده است.
بطور خلاصه، مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در ادامه ضمن اشاره به این که ۴۰ درصد خودروهای پلاک تهران معاینه فنی خویش را خارج از پایتخت دریافت می کنند، ظرفیت مراکز معاینه فنی شهر تهران را سالیانه ۳.۵ میلیون خودرو بیان کرد و افزود: تنها ۱.۲ میلیون خودرو به این مراکز رجوع می کنند. باغخانی پور همین طور ضمن اشاره به ضعف بهره برداری کامل از ظرفیت دوربین های ثبت تخلفات عنوان کرد: از میان ۱.۳ میلیون استعلام ثبت شده توسط دوربین های شهرداری، تنها حدود ۲۰۰ هزار مورد به مرحله صدور جریمه می رسد و قسمتی از زیرساخت های مرتبط در دستگاههای دیگر کامل نیست.


منبع:

1404/09/07
16:59:19
5.0 / 5
6
تگهای خبر: آلودگی , باغ , پاك , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

persianrose.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پرشین رز محفوظ است

پرشین رز

گل و گیاه
به پرشین رز، جایی که گل ها فقط زیبا نیستند، بلکه سخنگوی طبیعت اند، خوش آمدید! فراتر از یک سایت گل و گیاه