گونه های جانوری درمعرض انقراض

گونه های جانوری درمعرض انقراض به گزارش پرشین رز معاون محیط طبیعی اداره كل محیط زیست یزد اعلام نموده است یزد زیستگاه ۱۰ گونه جانوری درمعرض انقراض در كشور ازجمله یوزپلنگ، گورخر ایرانی، گربه شنی، گربه پالاس، شاه روباه، عقاب طلایی و هوبره می باشد.



به گزارش پرشین رز به نقل از روابط عمومی اداره كل حفاظت محیط زیست استان یزد، معاون محیط طبیعی اداره كل محیط زیست یزد اعلام كرد: یزد زیستگاه ۱۰ گونه جانوری درمعرض انقراض در كشور است. این گونه ها یوزپلنگ، گورخر ایرانی، گربه شنی، گربه پالاس، شاه روباه، عقاب طلایی، شاهین، بحری، بالابان و هوبره را شامل می شود.
حسن اكبری گفت: این گونه ها از ارزش حفاظتی بسیار بالایی برخوردار هستند و اهمیت تنوع زیستی استان بیشتر به خاطر این گونه هاست.
اكبری در ادامه به وضعیت پوزپلنگ در استان اشاره كرد و گفت: با وجود اقداماتی كه در گذشته برای حفاظت از این گونه در استان انجام شده اما شرایط آن در حوزه ایران مركزی بسیار نگران كننده است.
وی خاطرنشان كرد: گورخر ایرانی از جمله گونه هایی بود كه در دهه ۳۰، جمعیت قابل توجهی در اغلب دشت های استان داشت كه به علت شكار بی رویه و تخریب زیستگاه های آن در دهه ۵۰ منقرض شد.
معاون محیط طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست یزد گفت: اما در سال ۷۶ اداره كل محیط زیست استان برای احیای گونه یاد شده اقدام به تكثیر آن در اسارت كرد و به موفقیت های خوبی هم دست یافت كه اكنون جمعیت كوچكی از گورخر در منطقه كالمند- بهاران به طبیعت بازگردانده شده است.
وی با بیان اینكه از گربه پالاس اطلاعات زیادی در دسترس نیست، افزود: البته در شیركوه و ارتفاعات شرق مهریز و شهرستان بافق حضور این گونه اثبات شده است.
معاون محیط طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست یزد اظهار كرد: برای تعیین جمعیت این گونه و پراكنش آن در استان نیاز به اعتبار و مطالعه دقیق است.
اكبری با بیان اینكه گربه شنی از گونه های بومی بیابان های ایران است افزود: این گونه در پارك ملی سیاه كوه، پناهگاه حیات وحش دره انجیر و بخشی از شهرستان بافق و بهاباد مشاهده می شود.
وی مهمترین زیستگاه گونه یاد شده را تپه های ماسه ای بیان كرد و گفت: تهدید فعلی گربه شنی، توسعه گردشگری و كویر نوردی در كنار این تپه های ماسه ای است.
معاون محیط طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست یزد خاطرنشان كرد: شاه روباه نسبت به بقیه گونه های در خطر انقراض استان با مشكلات كمتری روبروست و وضعیت جمعیت ان تاحدی خوب است.
اكبری افزود: گونه هایی چون عقاب طلایی، شاهین، بحری و بالابان جزو پرندگان شكاری هستند و حفاظت از آنها نیازمند نگاه ملی و جهانی است.
معاون محیط طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست یزد اضافه كرد: هوبره، نماد حیات وحش استان است و زیستگاه آن گسترده است و مهمترین تهدید زیستگاههای این گونه هم خشكسالی و تغییر كاربری اراضی است.
وی مهمترین ابزار حفاظت از این گونه را مشاركت مردم و كشاورزان بیان كرد زیرا اراضی كشاوری گاها محل چرای این پرنده است.
معاون محیط طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست یزد یادآور شد: البته به غیر از این گونه ها بعضی گونه های ارزشمند و حائز اهمیتی چون پلنگ، كاركال، جیبر و آهو هم در استان وجود دارند.
اكبری گفت: بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۹۰ گونه پرنده، ۶۰ گونه پستاندار وحشی و بیش از ۴۰ گونه خزنده در استان شناسایی شده اند.
وی با بیان اینكه اهمیت این تنوع گونه های استان، فقط تعدادشان نیست بلكه خاص بودن آن است تصریح كرد: این گونه ها از ارزش حفاظتی بالایی برخوردار هستند و اهمیت تنوع زیستی استان به خاطر این آنهاست. ​
 

1396/06/06
23:56:24
5.0 / 5
5579
تگهای خبر: محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
persianrose.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پرشین رز محفوظ است

پرشین رز

گل و گیاه