در بازدید خبرنگاران از منطقه الموت عنوان شد؛

كنترل اراضی ایران با نیروی محیط زیست

كنترل اراضی ایران با نیروی محیط زیست به گزارش پرشین رز مدیركل محیط زیست استان قزوین اظهار داشت هر نیروی محیط زیست در ایران، ۱۰ هزار هكتار را باید كنترل كند در حالی كه متوسط این عدد در دنیا ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ هكتار می باشد.



به گزارش پرشین رز به نقل از مهر، سیاوش شمسی پور در بازدید خبرنگاران از حیات وحش و طبیعت منطقه الموت، اظهارداشت: قزوین در حوزه محیط زیست انسانی با دارا بودن بیش از سه هزار واحد صنعتی، خدماتی و كشاورزی به عنوان قطب صنعت در كشور معرفی شده است. علاوه بر این كشاورزی استان قزوین بسیار قوی است و بخشی از مایحتاج پایتخت را فراهم می كند.
وی گفت: قزوین به عنوان ویترین شمال غرب كشور در حوزه محیط زیست طبیعی شناخته می شود. در شمال استان كوه ها را داریم و به سمت جنوب استان كه می رویم دشت ها را شاهدیم و در منطقه باشگل، تپه ماهور داریم این تنوع اقلیمی منجر به تنوع زیستی خیلی گسترده و غنی شده است.
مدیركل محیط زیست استان قزوین ادامه داد: تا سال گذشته ما تنها یك منطقه تحت مدیریت سازمان محیط زیست داشتیم كه منطقه باشگل با مساحت ۲۵ هزار هكتار یعنی ۱.۵ درصد مساحت استان بود در حالی كه متوسط كشور ۱۱ درصد است و ما فاصله زیادی با این عدد داشتیم، تلاش و پیگیری زیادی انجام شد و در آخرین جلسه شورای عالی محیط زیست در اسفند ۹۵ ، ۶ منطقه كشور ارتقاء پیدا كردند كه دو عدد از آنها در استان قزوین بود یكی منطقه حفاظت شده الموت و دیگری هم منطقه طارم كه از شكار ممنوع به منطقه حفاظت شده ارتقاء یافت.
وی تصریح كرد: البته ما مساحتی فكر نمی كردیم و بیشتر تلاش داشتیم تعارضات منطقه را رفع كنیم اما حالا از ۱.۵ درصد به ۷.۵ درصد رسیده ایم كه جهش بزرگی برای استان محسوب می شود اگرچه هنوز با میانگین كشور فاصله داریم.
شمسی پور گفت: سرشماری های سالانه اغلب به صورت تابستانه و زمستانه انجام می دهیم كه خوشبختانه استان قزوین از جمعیت حیات وحش بسیار خوبی برخوردار است، سال گذشته استان های همسایه ما با طاعون نشخوار كنندگان PPR دست و پنجه نرم كردند اما مناطق ما به رغم آنكه با مناطق همجوار درگیر با طاعون در استان های همسایه مرز مشترك داشتند اما در منطقه طارم حتی یك راس حیوان را هم از دست ندادیم و در الموت هم تلفات مان بسیار كم بود. برای مقابله با طاعون با كارشناسان داخلی و خارجی مشورت كردیم و به خوبی بیماری را كنتر كردیم.
مدیركل محیط زیست استان قزوین افزود: اگرچه به لحاظ كمی نیروی ما كم است و هر نیروی ما ۱۰ هزار هكتار را باید كنترل كند در حالی كه متوسط این عدد در دنیا هزار و ۸۰۰ تا دو هزار هكتار است اما نیروهای ما به لحاظ كیفی عملكرد بسیار بالایی دارند. بر اساس شاخص های موجود قزوین در سازمان محیط زیست به عنوان یك الگو مطرح است.
وی گفت: در نجات و احیای تالاب ها هم ما موفق عمل كردیم. سال های پیش با مشكلاتی مواجه بودیم اما امسال شرایط مطلوبی داریم. مثلا در دریاچه اوان با طرح حمایت مردم محلی كانكس های حفاظتی و اقدامات دیگر مثل لایروبی الان وضعیت دریاچه مناسب است.
شمسی پور تصریح كرد: الان در باشگل با دوربین های حفاظتی از ورود دام و آتش سوزی به طور لحظه ای و زنده خبردار می شویم. در همان منطقه با دوربین گذاری كم كم درهای منطقه را تا جای ممكن برای ایجاد اشتغال مردم محلی باز كردیم. اولین گروه طبیعت گردان حدود دو هفته پیش وارد منطقه باشگل شد و فردا هم گروه دیگری می آیند و درآمد این كار هم برای مردم محلی به اقامتگاه های بومگردی و خدمات دیگری را در اختیار مسافران قرار می دهند.
مدیركل محیط زیست استان قزوین ادامه داد: اگر محیط زیست برای مردم آورده اقتصادی داشته باشد مردم خودشان حفاظت را انجام می دهند. در همین دو منطقه جدید آموزش به مردم را آغاز كرده ایم و اكنون در حال آموزش مقابله با خرس هستیم در بحث مشاركت مردمی موضوعی كه در كشورهای دیگر شاهد بودیم باید در قالب شیوه های نوین جهان تجربه كنیم.
وی اظهار داشت: فرمانده یگان حفاظت ما دو سال پیاپی به عنوان فرمانده یگان نمونه كشور منتخب شد و روابط عمومی ما نیز جزو روابط عمومی های منتخب كشور بود. در مقایسه با استان های دیگر در قزوین تالاب چندانی نداریم اما قهرمان تالاب از استان ما انتخاب شد. یكی از دلایل این موفقیت ها تدوین برنامه عملیاتی اداره كل بود كه در این برنامه با جزییات برای همه ادارات ما شرح وظایف و هدف گذاری دقیق مشخص شده است كه در این برنامه سه محور منویات مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه و رویكردهای كلی سازمان محیط زیست را در نظر گرفتیم.
شمسی پور خاطرنشان كرد: همگرایی بسیار خوبی در زمینه محیط زیست در استان قزوین داریم. تفاهم نامه خیلی خوبی با نیروی انتظامی امضا كرده ایم و دستگاه قضایی هم بسیار همراه ماست. برای نمونه یكی از واحدهای آلاینده به اخطارهای ما توجه نكرد و نهایتا قاضی ما در تاكستان این متخلف را به ۶ ماه حبس تعلیقی مجازات كرد و بدل آن محكوم به كاشت سه هزار درخت و چهار سال نگهداری از آنها شد به نحوی كه هر زمان محیط زیست اعلام كند كه این وظیفه به درستی انجام نشده متخلف باید به زندان برود این همراهی دستگاه قضایی بسیار جای تقدیر و تشكر دارد.
 

1396/07/13
18:56:06
5.0 / 5
5691
تگهای خبر: حیات وحش , طبیعت , گل , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
persianrose.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پرشین رز محفوظ است

پرشین رز

گل و گیاه