آب شیرین كن و مزارع پرورش ماهی در قفس، چالش مهم سواحل هرمزگان است

آب شیرین كن و مزارع پرورش ماهی در قفس، چالش مهم سواحل هرمزگان است پرشین رز: مدیر پروژه آمایش سرزمین استان هرمزگان اظهار داشت: آب شیرین كن ها، توسعه مزارع پرورش میگو و ماهی در قفس سواحل را به شدت تهدید می كند و مكان گزینی این پروژه ها به خوبی انجام نشده است.



به گزارش پرشین رز به نقل از مهر، عباس مرادی مدیر پروژه آمایش سرزمین استان هرمزگان اظهار داشت: استان هرمزگان با سهم حدود ۴۳ درصدی از طول سواحل كشور، ساحلی ترین استان كشور است و نسبت به سایر مناطق ساحلی بیشتر در معرض تخریب اجرای برنامه های توسعه ملی قرار دارد.
وی اظهار نمود: از این رو، استان هرمزگان برای اجرای پایلوت طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست سواحل جنوب كشور انتخاب گردید كه به نظر می رسد انتخابی منطقی و هوشمندانه است.
مرادی ادامه داد: همزمان با اجرای طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست سواحل جنوب كشور، در حال انجام پروژه تدوین سند آمایش سرزمین در استان هستیم كه تاكید بسیاری بر حفظ محیط زیست منطقه دارد.
مدیر پروژه آمایش سرزمین استان هرمزگان اظهار داشت: بخش عمده جمعیت و فعالیت در این اكوسیستم ساحلی متمركز شده و به رغم آنكه سواحل استان هرمزگان تنها ۳. ۳ درصد از مساحت استان را در بر می گیرد، جمعیتی نزدیك به ۳۸ درصد در این منطقه سكونت دارند.
وی تصریح كرد: نكته مهم در مورد وساحل این استان، بحث آب شیرین كن ها، توسعه مزارع پرورش میگو و ماهی در قفس است كه سواحل را به شدت تهدید می كند، مكان گزینی این پروژه ها به خوبی انجام نشده و فعالیت آن ها تالاب های بین المللی استان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
مرادی ادامه داد: نكته مهم دیگر كه در سواحل استان هرمزگان اتفاق خواهد افتاد اجرای طرح توسعه مكران در یك افق ۱۰ ساله و تولید امكان سكونت برای ۵ میلیون جمعیت در این سواحل است.
مدیر پروژه آمایش سرزمین استان هرمزگان ادامه داد: یكی از اقداماتی كه در سند آمایش سرزمین استان انجام می شود، ارزیابی توان اكولوژیك سواحل با مدلهای جدید است بر این اساس علاوه بر مناطقی كه اكنون تحت پوشش كنوانسیون رامسر هستند و برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده اند، مناطق دیگری را هم شناسایی كردیم كه مستعد حفاظت هستند و می توانند موارد قابل پیشنهادی برای اجرای این برنامه جامع باشند.
وی تصریح كرد: با عنایت به اینكه سواحل هرمزگان با سرعت زیادی در معرض اجرای پروژه های توسعه ای قرار دارد به نظر می رسد زمان اجرای طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست سواحل جنوب كشور نسبتا طولانی است، ممكن است در انتها نتیجه خوبی به دست آید اما طولانی بودن آن ممكن است كارایی طرح را محدود كند و در نهایت نتواند نقش مفید و بازدارنده ای در حفاظت از منطقه ایفا كند.
مرادی پیشنهاد داد: با عنایت به سرعت اجرای پروژه ها در استان هرمزگان می توان زمان را با تبادل اطلاعا و دانش فنی كوتاه تر كرد.


1396/09/29
18:10:37
5.0 / 5
4952
تگهای خبر: آب , حفاظت , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
persianrose.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پرشین رز محفوظ است

پرشین رز

گل و گیاه