برای اولین بار در ایران،

اشتغالزایی و خلق ثروت از زباله های الكترونیكی

اشتغالزایی و خلق ثروت از زباله های الكترونیكی پرشین رز: یك شركت دانش بنیان مستقر در مركز رشد واحدهای فناور دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برای نخستین بار در كشور موفق شده زباله و پسماندهای الكترونیكی را به روشی كاملا علمی و فناورانه مورد بازیافت و پردازش قرار دهد.


به گزارش پرشین رز به نقل از ایرنا، پسماندهای الكترونیكی در عصر فناوری ارتباطات و اطلاعات پدیده ای نسبتا جدید در دنیای امروز است كه با خود آلایندگی های زیست محیطی زیاد و گاه خطرناكی را باز به همراه دارد.
این نوع زباله ها گاهی اوقات به سبب انتشار فلزات سنگین از خود دارای خاصیت آلایندگی و بیماری زایی می شوند اما از طرف دیگر در صورت پردازش و بازیافت اصولی از آلودگی زیست محیطی جلوگیری كرده و حتی می توانند سبب خلق ثروت شوند.
مدیریت بازیافت این مواد به سبب سختی پیچیدگی ساختار، تنوع مواد به كار رفته و تحقیقات كم صورت گرفته در زمینه فرایند بازیافت با چالش هایی روبروست با این با وجود با عنایت به لزوم پیشگیری از روش های غیرعلمی از بین بردن این نوع پسماند نظیر سوزاندن مدتی است كه یك شركت مستقر در مركز رشد واحدهای فناور دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در قزوین با به كارگیری شیوه های علمی و دانش بنیان مبادرت به بازیافت این نوع زباله ها كرده است.

** بازیافت زباله های الكترونیكی، كمك به محیط زیست
مدیركل حفاظت محیط زیست قزوین باز اظهار داشت: بازیافت زباله های الكترونیكی كه حاوی فلزات سنگین هستند به حفاظت محیط زیست كمك می نماید.
حسن پسندیده با اشاره به اینكه بخش قابل توجهی از آلودگی های زیست محیطی به پسماندها بازمی گردد، اضافه كرد: بازیافت اصولی به روش های علمی تایید شده و یا دفن بهداشتی و بی خطرسازی این مواد محیط زیست را از آلودگی و تهدید مصون نگه می دارد.
وی گفت: باید از محققان و شركت های دانش بنیان كه در زمینه بازیافت پسماند فعالیت می نمایند حمایت های لازم به عمل آورده شود چونكه این شركت ها با كار خود ضمن خلق ثروت از طبیعت حفاظت كرده و جلوی آلودگی محیط زیست را می گیرند.

** تولید سالانه هفت تا هشت كیلوگرم زباله الكترونیكی توسط هر ایرانی
مدیرعامل شركت رینو كه به بازیافت پسماندهای الكترونیكی می پردازد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مطالعات ما بر روی جداسازی و زباله های شهری از حدود 12 سال پیش در تهران و قزوین شروع شده بود اما از سه پارسال به صورت ویژه درباب زباله های الكترونیكی ورود پیدا كردیم.
حامد مازندرانی زاده اضافه كرد: روزانه 60 هزار تن زباله شهری در كشور تولید میگردد اما همه اینها به یك اندازه آلایندگی ندارند.
وی افزود: زباله های الكترونیكی بااینكه 2 درصد كل زباله ها را می سازند اما 70 درصد آلودگی های مربوط به پسماندها از همین نوع زباله است.
این عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، تلفن همراه، كامپیوتر، رادیو و تلویزیون، ضبط صوت و دستگاه فكس را همچون مصادیق زباله های الكترونیكی عنوان نمود و اظهار داشت: هر ایرانی سالانه هفت تا هشت كیلوگرم پسماند الكترونیكی تولید می كند.
وی همین طور اظهار داشت: الان در بسیاری كارگاههای غیر مجازُ، به منظور بازیافت پسماندهای الكترونیكی مبادرت به سوزاندن آنها نموده و در نتیجه موجب آلودگی محیط زیست می شوند.
مازندرانی زاده افزود: فناوری شركت رینو در بازیافت این زباله ها كاملا منطبق با اصول محیط زیست بوده و مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست و كمیته پسماند استانداری است.
وی همین طور اظهار داشت: تولیدكننده عمده زباله های الكترونیك در كشور، دولت می باشد و متاسفانه تابحال اقدام خاص و قابل توجهی در این زمینه از طرف دولت شاهد نبوده ایم.
مدیرعامل شركت رینو اظهار داشت: استانداری قزوین با تایید روش های این شركت، به تمام دستگاه های دولتی باز ابلاغ كرده كه ضمن پرهیز از واگذاری پسماندهای الكترونیك خود به افراد غیر و دوره گرد، آنرا به این شركت بسپارند.
این استاد دانشگاه گفت: با ابلاغ استانداری از شروع سال جاری تمام دستگاه های استان قزوین به جز شهرداری ها در این خصوص با ما همكاری دارند.
وی با اشاره به اینكه بعضی دانشگاه های استان باز تابحال در این خصوص با ما همكاری نداشته اند، اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این طرح را كاملا تایید و به تمام دانشگاه های كشور باز معرفی نموده است.
مازندرانی زاده همین طور با عنایت به اینكه صدا و سیما یكی از تولید كننده های بزرگ پسماندهای الكترونیكی است، اظهار داشت: این سازمان نیزطبق قوانین داخلی موظف است پسماندهای خودرا به صورت متمركز به تهران انتقال دهد و شركت ما امكان دریافت آنرا ندارد.
وی با اشاره به اینكه به دنبال توسعه فعالیت در خارج از استان قزوین هستیم تا سطح بیشتری از زباله های الكترونیكی را بی خطرسازی كرده و بازیافت نماییم، اظهار داشت: در این خصوص به حمایت دستگاه های اجرایی مختلف نیازمندیم.
مازندرانی زاده با اشاره به اینكه فناوری بازیافت زباله های الكترونیكی جزو صنایع با فناوری بالا به حساب می آید، اظهار داشت: در كشورهای پیشرفته برای برای بازیافت اصولی چنین پسماندهایی به شركت ها حق الزحمه بازیافت پرداخت میگردد چونكه بازیافت زباله الكترونیك به شیوه دانش بنیان كاری پر هزینه است.

**تفكیك پلاستیك و فلز از زباله های الكترونیكی به روشی علمی
این استاد دانشگاه تصریح كرد: در روش های غیر اصولی كه توسط افراد دوره گرد انجام میگردد كل محصول را می سوزانند تا به فلز برسند كه این روش آلودگی هایی را برای محیط زیست به همراه دارد اما در روش دانش بنیان این شركت طی چند مرحله پلاستیك و فلز جدا سازی شده و قطعاتی از آن دوباره به چرخه حیات بر می گردد.
مازندرانی زاده اشاره كرد: هم اكنون دستگاه های استان قزوین هزینه ای برای بازیافت زباله پرداخت نمی كنند اما شركت ما با صندوق ملی محیط زیست در حال مذاكرات است تا این صندوق به جای دستگاه های اجرایی از ما حمایت كند.
مدیرعامل شركت رینو اظهار داشت: یكی دیگر از تفاوت های كار ما با كشورهای اروپایی تولید كننده این روش آن است كه آنها دنبال تعمیر نیستند اما در شركت ما، بازیافت، مرحله آخر كار است و در ابتدای این فرایند با آزمون محصول در صورتیكه امكان استفاده دوباره داشته باشد به چرخه مصرف بازگردانده میگردد.
وی گفت: از این طریق اگر محصولی قابل استفاده باشد از سایر قطعات آن مجدد استفاده میگردد تا ضمن اشتغالزایی از خروج ارز جلوگیری شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینكه اشتغال زایی در این كار به مقدار مواد ورودی مربوط است؛ اظهار داشت: در هفت ماه گذشته شركت ما به صورت میانگین برای پنج نفر اشتغال زایی كرده و در مجموع حدود 40 تن پسماند الكترونیك را بازیافت كرده ایم.

**تنها هفت درصد زباله های قزوین بازیافت می شوند
رییس كمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین در این خصوص اظهار داشت: با عنایت به اهمیت مدیریت پسماند و بازیافت صحیح و اصولی زباله های الكترونیكی، طرح شركت رینو در نشست مشتركی با هیات مدیره آن و همین طور مسئولان سازمان مدیریت پسماند مورد بررسی قرار گرفت.
سیده منیره قوامی با اشاره به اینكه میزان پسماندهای الكترونیكی شهرداری نسبت به سایر زباله ها محدودتر است، اضافه كرد: علت عدم واگذاری این زباله ها به شركت رینو باز این است كه شهرداری آنرا از راه مزایده به فروش می رساند و در واقع برای آن منبع درآمدی است.
وی در ادامه میزان تولید انواع زباله در شهر قزوین را 280 تن در روز عنوان نمود كه 18 درصد از آن قابل بازیافت است و فقط هفت درصد از این مقدار، فرآیند بازیافت را طی می كنند.
قوامی اضافه كرد: یكی از مهم ترین سیاست ها و اهداف كمیسیون محیط زیست و خدمات شهری فرهنگ سازی كاهش تولید زباله است، چراكه درحال حاضر 30 درصد از هزینه های شهرداری صرف جمع آوری زباله میگردد در حالیكه برای مدیریت شهری سود آوری هم ندارد و بدین سبب برای كاهش این گونه هزینه ها راهی جز كم تر كردن مقدار تولید زباله باقی نمی ماند.
7388*3013


1397/10/25
14:41:51
5.0 / 5
5041
تگهای خبر: آلودگی , باد , بهداشت , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
persianrose.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پرشین رز محفوظ است

پرشین رز

گل و گیاه