توصیه به حافظان زمین سبز؛

نحوه برخورد با افرادی كه از خودرو زباله پرت می كنند

نحوه برخورد با افرادی كه از خودرو زباله پرت می كنند پرشین رز: نوبت به محیط زیست كه می رسد، بی تفاوتی دیگر معنایی ندارد. برای همه مهم می باشد كه زمین محل زندگی شان سبز باشد و البته سبز هم بماند.



به گزارش پرشین رز به نقل از مهر، همین است كه به هر بهانه ای تلاش می كنند قدمی در امتداد زمین سبز بردارند. حالا اسنپ داوطلب پشتیبانی از محیط زیست شده و كمپین بزرگی راه انداخته است. اسنپ در كمپین خود با شعار «ماییم و یك زمین» از تمام مردم ایران دعوت كرده كه به احترام زمین سبز كلاه از سر بردارند، زباله ها را از ماشین بیرون نیاندازند و هوای طبیعت را داشته باشند.
واقعیت این است كه پشتیبانی از محیط زیست ابعاد مختلفی دارد و نمی توان تنها از یك منظر به این مساله پرداخت. اما بین تمام سرفصل های مهم این حوزه بیرون انداختن زباله از ماشین یكی از مهم ترین وجه هایی است كه با شروع تعطیلات نوروزی اهمیت بیشتری پیدا می كند. جاده ها پُر می شود از آدم ها و ماشین ها و همین بستر آلودگی محیطی را بیشتر می كند.
با این كه شاید از نظر خیلی ها دوره این رفتارهای غلط اجتماعی سر آمده و امروز در جوامع پیشرفته دیگر خبری از این خطاهای رفتاری نیست اما هنوز هم كسانی هستند كه زباله شان را از ماشین بیرون پرتاپ می كنند و خیال شان هم نیست. قرار نیست زباله ی پرتابی حتماً پوست هندوانه یا چیپس باشد، از منظر محیط زیستی بیرون انداختن ته سیگار و حتی آب دهان هم در همین دسته می گنجد. اما شیوه برخورد درست با این افراد چیست و اگر ما بعنوان كسانی كه دغدغه محیط زیستی داریم با این صحنه مواجه شدیم با فرد خاطی باید چه برخوردی نماییم كه سازنده باشد؟
ویدئوی كمپین #ماییم_و_یك_زمین را از اینجا ببینید.
برخورد مدرن؛ آگاهی بخشی
یكی از تاثیرگذارترین برخوردهایی كه می تواند نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد، آگاهی بخشی به فرد خاطی است. هر چند این باور وجود دارد كه اگر فرد مربوطه دغدغه محیطی زیستی داشت در قدم اول خودش مرتكب چنین خطایی نمی شد، اما بهرحال نمی توان با این ایده از كنار رفتارهای اجتماعی غلط گذشت.
هر فردی می تواند تحت تأثیر اطلاعات درستی كه در اختیارش قرار می گیرد رفتارش را تغییر بدهد. نكته مهم این است كه افراد تنها به یك تذكر خشك و خالی اكتفا نكنند و عواقب این كار را برای فرد خاطی توضیح بدهند.
هر چقدر میزان آگاهی شهروندانی كه دغدغه محیط زیستی دارند بیشتر باشد، بدون شك می توانند برخورد حرفه ای تری كنند و با توضیح عواقب بیرون انداختن زباله از ماشین به صورت كاملاً علمی و نه دستوری از آنها دعوت كنند كه این كار را انجام ندهند.
برخورد جدی؛ اجبار
هر چند خیلی ها از اساس این شیوه واكنش را رد می كنند و هیچ اعتقادی به برخورد قهری ندارند اما عده ای هم هستند كه فكر می كنند تنبیه كلامی و برخورد جدی بهترین شیوه برای منع آدم ها از انجام رفتارهای اجتماعی غلط است.
بر مبنای همین ایده در خیلی از كشورهای دنیا افراد برای بیرون انداختن زباله از ماشین جریمه نقدی و حتی بازداشت می شوند. در همین راستا یكی از شیوه های برخورد با افرادی كه زباله خودرا از ماشین بیرون می اندازند تذكر جدی و اجبار به برداشتن زباله از روی زمین است.
نمونه ویدئوهای آموزشی بسیار زیادی موجود است كه تصویر ماشین هایی را نشان می دهند كه سرنشینان آنها زباله شان را از ماشین بیرون پرتاب می كنند و شاهدان با نگه داشتن ماشین آنها می كوشند تذكرشان را به صورت جدی به سمع و نظرشان برسانند.
نتیجه بررسی ها نشان داده است كه شاید در نگاه اول افراد در مقابل این برخورد قهری واكنش منفی نشان دهند اما وقتی متوجه دغدغه محیط زیستی دیگر شهروندان می شوند، قضیه برای آنها هم اهمیت پیدا می كند.
اولویت اول و آخر؛ فرهنگ سازی
می گویند اگر هر باوری به خورد مردم یك جامعه برود و جزئی از فرهنگ آدم ها شود، دیگر به سختی می توان نمونه نقض آنرا دید.
تجربه های جامعه شناسی نشان داده است كه فرهنگ سازی در هر زمینه ای همیشه موفق ترین ابزار تغییر باور مردم بوده و بدین سان اگر مقرر است انجام دادن یا ندادن هر رفتاری در جامعه ای نهادینه شود، نخستین و آخرین راهكار مطمئن فرهنگ سازی است. بدون شك ترویج یك رفتار درست و تعلیم آن به اهالی یك جامعه امری زمان بر است اما ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است.
حتی در جامعه ای كه هیچ كدام از اعضای آن اصول شهروندی را به درستی رعایت نمی كنند هم می توان امید به بهبود داشت و با فرهنگ سازی جامعه بهتری ساخت.
این فرهنگ سازی اما شیوه های متفاوتی دارد؛ به جز كارگاه ها، كلاس های آموزشی، بیلبورد، تراكت و هزار و یك اقدام دیگری كه در شهرهای مختلف انجام می شود، خود شهروندان هم اگر تعلیم ببینند می توانند بعنوان حافظان طبیعت در سطح شهر فعالیت كنند. آن وقت می توان امیدوار بود كه زمین محل زندگی مان تا همیشه سبز می ماند.

1397/12/29
14:17:33
5.0 / 5
4448
تگهای خبر: آب , آلودگی , برگ , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
persianrose.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پرشین رز محفوظ است

پرشین رز

گل و گیاه