سلاجقه:

۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه می شود

۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه می شود به گزارش پرشین رز، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از پیگیری برای تصویب آئین نامه هایی در هیئت وزیران برای خودورهایی که در معابر، جاده ها، بزرگراه ها و... نسبت به طبیعت رفتارهای نادرست مانند پرتاب زباله از ماشین انجام می دهند اطلاع داد و اظهار داشت: نشست هایی در چارچوب کمیته های فرعی کمیسیون دولت در این قسمت در حال انجام می باشد.



به گزارش پرشین رز به نقل از ایسنا، علی سلاجقه در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به توجه مردم به مسائل محیط زیستی اظهار داشت: ما کشوری با پیشینه فرهنگی بسیار طولانی و یک عمق تاریخی بسیار زیاد هستیم. آموزه های دینی و دانش بومی ما سرشار از آموزه هایی است که ما را به حفظ طبیعت رهنمون می کنند. مردم ما در حفظ طبیعت بسیار پیشقدم هستند اما این که چه اتفاقاتی افتاده که شاید الان ما چهره طبیعت را در شان ملت خود نمی دانیم بحثی جداست. این که آیا دنیا واقعا مسیری را رفته و ما باید آن مسیر را تجربه نماییم. ما خوشبختانه داشته ها و پیشینه های بسیار جلوتری از دنیا داریم. فرهنگ محیط زیستی ما ریشه در عمق تاریخ دارد.

وی درباره ی این که چه باید کرد تا مردم توجه به مسائل محیط زیستی را جدی بگیرند توضیح داد: این مساله دو وجه دارد. وجه اول مربوط به استفاده از ظروف پلاستیکی و نایلون است بدین جهت کم کم دولتمردان و کارخانه ها به سمت تولید ظروف دوستدار محیط زیست روند.

سلاجقه با اشاره به بخشنامه کاهش پلاستیک اظهار داشت: این بخشنامه در دولت سیزدهم مصوب و ابلاغ گردید. بر طبق این بخشنامه سالی ۲۰ درصد نایلون و پلاستیک های زیر چهار میکرون ضخامت در کشور باید کاهش پیدا کند. به طوریکه در یک بازه زمانی پنج ساله باید به صفر برسیم. همین طور مردم باید از ظروف سازگار با طبیعت و همین طور نایلون های غیرپلاستیکی با جنس هایی مانند پارچه بهره گیرند چونکه وقتی به طبیعت افزوده می شود یک بازه زمانی بسیار طولانی مدتی را باید طی نماید تا کم کم جذب خاک شود.

به گفته وی این مساله خود یک آلاینده است و اگر جذب خاک نیز شود به عنوان یک عنصر آلاینده وارد خاک می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ما تلاش می نماییم تا فرهنگ سازی و آگاهی در مردم را با بهره گیری از ظرفیت های رسانه ای افزایش دهیم اما اگر مسائل حل نشود مجبور به استفاده از ظرفیت های قانونی هستیم.

وی با اشاره به موضوع مالیات سبز در قانون اضافه کرد: این مساله بیشتر برای آلاینده های صنعتی است. هنوز برای بحث زباله در قانون موردی عنوان نشده است.

سلاجقه درباره ی اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست دراین زمینه توضیح داد: در بحث های فرهنگ سازی به شهرهای شمال کشور ورود کردیم. با همکاری سازمان دهیاری ها و شهرداری ها بسته های دوستدار محیط زیست را شامل لیوان و ظروف دوستدار محیط زیست تهیه و بصورت رایگان در اختیار سرنشینان خودرو ها در جاده ها و بسته به تعداد نفرات و تعداد روزهای مستقر در استانهای شمالی قرار می دادیم. این مواد در طبیعت حتی بصورت کود و تقویت کننده نیز می توانست مورد استفاده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: از الان به بعد بدنبال تصویب بخشنامه هایی در هیئت وزیران برای خودورهایی که در معابر، جاده ها، بزرگراه ها و... نسبت به طبیعت رفتارهای نادرست مانند پرتاب زباله از ماشین انجام می دهند هستیم که نشست هایی در قالب کمیته های فرعی کمیسیون دولت در این قسمت در حال انجام است. همین طور قرار بر این است ماموران ما شامل یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در طبیعت حضور پیدا کنند و جریمه های لازم را انجام دهند اما هنوز مبالغ تعیین نشده است و الان در کمیسیون های فرعی دولت در حال انجام می باشد. بعد از ورود به کمیسیون تخصصی و کمیسیون اصلی و در نهایت تصویب آن در صحن علنی مجلس لازم الاجرا خواهد بود.

سلاجقه درباره ی بازگشت به زمان زندگی بدون «یکبار مصرف ها» اشاره کرد: یک بار مصرف یعنی طبیعت را از بین بردن و این اتفاق هم افتاد اما ما به صورتی درحال بازگشت به آن زمان هستیم. به عنوان نمونه بخشنامه کاهش پلاستیک کارخانه های تولیدکننده را به سمت تولیدات دوستدار محیط زیست می برد. طول عمر این وسایل بیش از یک بار مصرف ها است چونکه می توان چندین بار و طی سال ها از آنها بهره برد.

وی از کارخانه ها تغییر خط تولید باتوجه به حداقل استفاده از هیدوروکربن ها و فرایندهای هیدروکربن را خواهان شد و اظهار داشت: باید از ظروفی استفاده نمائیم که قابل بازیافت باشد و به چرخه طبیعت نیز بازگردد. همین طور قابل استفاده برای گیاهان بصورت کود بوده و برای حیات وحش نیز مشکلی را ایجاد نکنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه از تصویب بخشنامه ای با ایجاد ممنوعیت، محدودیت و هزینه برای موضوع پلاستیک در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نیز آگاهی داد.
اما و اگرهای اختصاص حق آبه تالاب ها
سلاجقه درباره ی اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به دریافت حق آبه از وزارت نیرو توضیح داد: بارش ها نسبت به میانگین طولانی مدت کشور وضعیت مناسبی ندارند. سازمان حفاظت محیط زیست درباره ی بحث حق آبه ها هم جدول حق آبه رودخانه های اصلی هم تالاب های کشور را سال قبل آماده و در اختیار وزارت نیرو قرار دادیم. در سه حالت این حق آبه ها را ما مطالبه کرده ایم و گفته ایم به نسبت کاهش بارندگی ها همین طور کاهش آب تولید شده سازمان حفاظت محیط زیست نیز در بحث حق آبه تالاب ها واقعا میزان آب کمتری را مطالبه می کند.

وی باتوجه به جداول آماده شده در سه حالت کم آبی، میان آبی و پرآبی اظهار داشت: این جداول برای تمام تالاب های کشور منابع و مصاف آب مشخص شده است و وزارت نیرو باید برای هر تالاب در هر سه حالت آب را رها کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلان اینکه وزارت نیرو برای برخی قسمت های تالاب ها و رودخانه های کشور این اقدام را انجام داده است توضیح داد: به سبب حساسیت پذیری و اولویت اول بودن آب آشامیدنی در کشور شاید وزارت نیرو کمتر به این جداول توجه کند.

وی با اشاره به این که اختصاص حق آبه در بحث تالاب های بزرگی مانند دریاچه ارومیه صورت گرفت اضافه کرد: هرچند ما در دریاچه ارومیه انتظار تحویل آب در زمان و مکان مناسب را داریم. این بدان معناست که باید در زمانی که کشاورزی به آب نیاز ندارد و مکان آن در سر ورودی تالاب آب تحویل داده شود.

به گفته سلاجقه باتوجه به بارش های اخیر برخی تالاب ها در استان فارس نسبتا آبگیری خوبی را داشته اند. در قسمت جنوب غرب کشور تا شرق کشور تالاب هایی که در این راه بودند مانند تالاب زاگرس به نسبت وضعیت مناسب تری را داشتند اما تالاب های شمال غرب کشور وضعیت مناسبی را ندارند چونکه برای آنها از آب های سدهای تولید شده در منطقه استفاده می شود. حق آبه آنها نیز یک نمونه در قالب تونل زاب و سد کانی سیب برای دریاچه ارومیه صورت گرفت.

وی همین طور در پاسخ به این پرسش که سازمان حفاظت محیط زیست امسال برنامه جدی تری برای تامین حق آبه ها در تالاب هایی که درگیر آب آشامیدنی نیستند دارد؟ اظهار داشت: حالا پس از آب آشامیدنی، بحث اختصاص حق آبه تالاب ها اولویت دوم کشور است. در مکان هایی که بارش ها مطلوب بوده درخواست رهاسازی حق آبه از وزارت نیرو خصوصاً در فصل زمستان را داریم اما در مناطقی که مشکل داریم هم درحال استفاده از ظرفیت پساب ها و بازچرخانی هستیم.

وی با اشاره به طرح جامع تالاب های اصلی کشور افزود: بر طبق این طرح درحال انجام اقدامات لازم برای تالاب ها هستیم.
ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان منابع طبیعی کشور چه شد؟
رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ی طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور توضیح داد: این طرح سال ها در مجامع علمی و دانشگاهی همین طور انجمن ها و اتحادیه های علمی کشور مطرح بود. این دو سازمان از دید من به عنوان یک کارشناس، وظایف یکسانی دارند، بدین جهت این بحث عنوان شد که توسط کارشناسان در سازمان امور استخدامی کشور (دبیر شورای عالی اداری کشور) این طرح بررسی گردید. نخستین بحثی که سازمان امور استخدامی کشور بیان کرد این بود که بخش منابع طبیعی به عنوان بخش اَنفال باید از بخش کشاورزی به عنوان بخش کاربری و خصوصی جدا شود. بعد از آن در اولویت دوم به این نتیجه رسیدند که به سبب اقدامات موازی و یکسان همین طور این که دو مدیر برای یک زیستگاه آنرا با مشکل مواجه می کند باید دو سازمان ادغام شوند.

وی اضافه کرد: در نهایت بعد از اعلام نظرهای موافق و مخالف، ریاست جمهوری مدت زمان دو ماهه جهت بررسی بیشتر توسط سازمان امور استخدامی کشور را صادر کرد تا مجدد این طرح مطرح شود.
مدل مشارکتی پاک ملی گلستان و منطقه میانکاله تعمیم می یابد؟
رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ی تعمیم و تسری مدل مشارکتی در پاک ملی گلستان و منطقه میانکاله نسبت به سایر پارک های ملی و مناطق حفاظت شده توضیح داد: بر طبق شعار سال ۱۴۰۱ سازمان حفاظت محیط زیست – محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه – دستاوردهای خوبی را دریافت کردیم. در پارک ملی گلستان از مشارکت جوامع محلی استفاده کردیم. صندوق ملی محیط زیست وارد کار شد و از جوامع محلی استفاده نمود. فرآیندهای تسهیل گری و توانمندسازی را انجام داد. همین طور معیشت های جایگزین را برای آنها تعریف کرد و دستاورد خوبی را رقم زد. در پارک ملی خبر در استان کرمان نیز همین اتفاق رخ داد. با این کار هم مردم از ظرفیت های طبیعی و خدادادی استفاده می نمایند و هم حیات وحش و پوشش گیاهی وضعیت مناسبی دارند. امسال این طرح ها را گسترش خواهیم داد.

وی درباره ی حضور مردم در بحث تکثیر و زادآوری حیات وحش اضافه کرد: تکثیر گوزن زرد با مشارکت مردم در استان لرستان در حال رخ دادن است. همین طور تمساح در استان سیستان و بلوچستان با جوامع محلی و مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر دستاوردها بود.

سلاجقه اشاره کرد: در سال قبل ما ۱۴۰۱ خانه محیط زیست در کشور ایجاد کردیم. حضور نیروهای جهادی، سمن ها، مردم و دوستداران محیط زیست در این خانه ها ظرفیت خیلی خوبی برای کشور است. استقبال بسیار خوبی نیز دراین زمینه صورت گرفت. این شبکه مردم نهاد در تمام روستاها و شهرهای کشور شکل گرفت که امسال در تلاش برای بسط آن نیز هستیم. قصد استفاده از ظرفیت های دانش بنیان را داریم که مردم کم کم مدیریت محیط زیست منطقه را خودشان به دست بگیرند.

وی درباره ی وضعیت منطقه میانکاله و گردشگری در آشوراده اظهار داشت: مردم ما از گذشته در این مناطق حیات وحش را مدیریت می کردند اما محدودیت ها سبب شده بود تا انسان هایی که نسبت به طبیعت مسئولیت ندارند به شکل مغرضانه در این مناطق دست به شکار بزنند اما هم اکنون طرح احیای میانکاله و گردشگری در آشوراده با مشارکت مردم در سازمان محیط زیست مصوب شده است.

سلاجقه اضافه کرد: بحث لایروبی ها و حق آبه ها نیز مطرح است. متأسفانه یک سوم تالاب بر اثر پایین رفتن تراز دریای خزر از بین رفته که مقرر است از حوضه های آبخیز مشرف به آن تامین شود. ما با توسعه مخالف نیستیم و جایی که باید توسعه برمبنای نقشه های آمایش سرزمین صورت گیرد، مشکلی نخواهیم داشت.
افزودن ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران
رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ی انتظار معضل آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال اظهار داشت: در شش ماهه اول سال بحث آلاینده های گرد و غبار و در شش ماهه دوم آلاینده های صنعتی را داریم. درباب گرد و غبار خارجی ما در سال قبل بحث دیپلماسی محیط زیست را مبنای کار خود قرار دادیم و با حضور نمایندگان کشورهای منطقه درباره ی استقرار سازمان منطقه ای محیط زیست، دبیرخانه منطقه ای و صندوق منطقه ای محیط زیست در کشورمان توافق کردیم.

وی اشاره کرد: همین طور سفرهایی را نیز به کشورهای منطقه داشتیم، همچون کشور ترکمنستان که نقش زیادی در تولید گرد و غبار شمال شرق کشور ما دارد، رفتیم و برنامه عمل زیرمنطقه ای را آماده کردیم که در سال ۱۴۰۲ مراودات کارشناسی مربوط به آن صورت خواهد گرفت. پیرو این اقدامات سازمان ملل متحد نیز از اقدامات جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد و مقرر است که امسال هم ما میزبان نشست بین المللی گرد و غبار باشیم.

سلاجقه درباب گرد و غبار ناشی از داخل کشور اظهار داشت: تمامی دستگاه های مربوطه در ستاد ملی گرد و غبار گرد هم آمدند. در خروجی این ستاد مصوب شد تا وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی سالانه حداقل ۳۰۰ هزار هکتار بیابان زدایی انجام دهند. ما مرتباً پیگیر این کار هستیم اما در این خصوص از نظر اعتبارات مشکل وجود دارد.

وی درباره ی آلودگی در فصول سرد سال اظهار داشت: در شش ماهه دوم بحث آلاینده های صنعتی را داریم. ما سیاهه انتشار را در ۹ کلان شهر آماده کردیم و به دستگاه های مربوطه ابلاغ کردیم. در شهر تهران قرار شده تا توسعه حمل و نقل عمومی بوسیله دستگاه های گازسوز و برقی صورت گیرد. مقرر است ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در شهر تهران تهیه شود و در سال ۱۴۰۲ به ظرفیت حمل و نقل اضافه شوند. همین طور ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با مصرف پایین و استاندارد آلایندگی یورو ۵ نیز به ناوگان تهران اضافه خواهند شد.

سلاجقه با اشاره به این که بیش از ۶۰ درصد آلایندگی در کلان شهرهای ما مربوط به صنایع متحرک است، اظهار داشت: تاکسی ها، موتورسیکلت ها و اتوبوس ها نقش به سزایی دارند و متأسفانه بیش از ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل کشور ما فرسوده است. بازدید خوبی از شرکت ایران خودرو دیزل داشتم و این شرکت دستاوردهای خوبی در حوزه تولید ون های با استاندارد یورو ۶، اتوبوس برقی و...، داشته است که اعلام آمادگی کردند تا به ناوگان حمل و نقل کشور کمک کنند.

وی افزود: در بحث تاکسی ها نیز صندوق ملی محیط زیست ورود کرده و در یک نمونه در شهر تبریز تمام تاکسی ها در سال ۱۴۰۱ به روز شدند. این اتفاق به زودی در شهر اصفهان نیز عملی می شود.

سلاجقه در ادامه اظهار داشت: نشست های ستاد هوای پاک کشور در سال قبل با حضور وزیر کشور و معاون اول رییس جمهور اجرا شد. در این ستاد ۶۲ حکم احصا شد که اجرای آن به ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز داشت که چون در بودجه ۱۴۰۱ دیده نشده بود، تامین نشد اما در سال ۱۴۰۲، مبلغ ۱۰۷ هزار میلیارد تومان از نظر ریالی و ۳ هزار میلیارد یورو نیز از نظر ارزی برآورد شده تا در اختیار دستگاهها قرار بگیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تکیه بر این که باید سوخت مناسب به خودرو ها و صنایع برسد، اظهار داشت: اتفاق خوبی در بحث بهینه سازی سوخت افتاد و اعتبار خوبی در اختیار وزارت نفت قرار خواهد گرفت و انتظار داریم این وزارتخانه وظیفه خودرا به خوبی انجام دهد. از این وزارتخانه توقع داریم و جایی که بحث سلامت مردم مطرح باشد، اجازه کم کاری نمی دهیم.

سلاجقه با اعلان اینکه به مردم قول دادیم مازوت از چرخه بیرون رود، اظهار داشت: در بحث نیروگاه ها در اصفهان ۳۰۰ میلیون یورو هزینه کردیم تا به سمت سولفور صفر حرکت نماید. این اتفاق در سال جدید در نیروگاه شازند اراک و منتظرالمهدی نیز خواهد افتاد. نیروگاه های ما که پایه گازسوز دارند در اثر استفاده از سوخت سنگین مازوت لطمه می بینند و پسماند زیادی دارند که باید متوقف شود.

وی تاکید کرد: برای کاهش معضلات محیط زیست در سازمان هدف گذاری کردیم و دیگر شعار نمی دهیم بلکه نتیجه کار را با شفافیت به مردم بیان خواهیم کرد. میانگین آلودگی هوا در پاییز سال قبل بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ بود و در زمستان نیز به ۱۵۰ رسیده بود که توقع داریم در سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا کند.
انتقاد سلاجقه از عدم اختصاص ۲۰ درصد عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از عدم اختصاص ۲۰ درصد عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست اظهار داشت: تلاش ما این بود که در بودجه سال ۱۴۰۲، ۲۰ درصد عوارض آلایندگی در اختیار صندوق ملی محیط زیست قرار بگیرد اما تصمیم مجلس این بود که این عوارض در اختیار شهرداری ها و وزارت کشور باشد. دولت سیزدهم به آلایندگی نگاه درآمدی ندارد و دیدگاه ما این است که این عوارض حتما در کاهش آلودگی واحدهای صنعتی استفاده گردد.

سلاجقه در آخر اشاره کرد: در بحث پایش واحدهای آلاینده سازمان محیط زیست وظیفه دارد و کارشناسان ما مرتباً وضعیت واحدها را پایش می کنند اما عوارض به صندوق محیط زیست تعلق نمی گیرد. از مجلس انتظار نداشتیم که عوارض آلایندگی را به صندوق ملی محیط زیست ندهد و این تصمیم درحالی گرفته شد که در کمیسیون دولت حتی مطرح شده بود که ۳۵ درصد عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست برود.




1402/01/14
10:16:21
5.0 / 5
384
تگهای خبر: آب , آلودگی , بارش , بارندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
persianrose.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پرشین رز محفوظ است

پرشین رز

گل و گیاه